Zutphen lokt toeristen met bloggers en vloggers
Een medewerker van Libelle TV in Zutphen.

Zutphen lokt toeristen met bloggers en vloggers

Het paasweekend is er weer, één van de toerismeweekenden van het jaar. Zo ook in Zutphen. Maar hoe komen die toeristen eigenlijk in Zutphen terecht?

De kans is aanwezig dat ze een vlog of blog over de stad hebben gezien. Hierin is Zutphen uiteraard hardstikke gezellig en mooi, en roepen ze iedereen op om toerist te komen spelen in de stad. Maar hoe komen die bloggers en vloggers dan hier terecht?

Promotie
"Veel van de bloggers en vloggers zijn door ons uitgenodigd" legt Mark Schuitemaker, van Zutphen Promotie, uit. Zo kwam er onlangs een vlog online van Bonnie Dubois, van onehandinmypocket.

Soms worden ze betaald, door Zutphen Promotie, de organisatie die die verantwoordelijk is voor de promotie van de stad. "Dat kopen we zelf in, of dat gaat via Achterhoek Toerisme of Hanzesteden Marketing." Maar waarom betalen voor een vlog? "Zoiets wordt beter bekeken dan een advertentie, en mensen ondernemen sneller iets daarna. Het is ook een stuk goedkoper dan een landelijke of buitenlandse advertentie."

"Ik hoop het wel, maar volgens mij moeten we de ijsbaan weer open gooien"
Mark Schuitemaker, Zutphen Promotie

Zutphen Promotie gebruikt ook andere middelen om te promoten. Zo werden promotiefilmpjes gemaakt en verspreid in de randstad, staan er sinds kort digitale welkomstborden en kregen ruim een miljoen mensen een aanbieding van de NS om naar Zutphen te komen.

Pasen
Of het met de paasdagen druk wordt in Zutphen, weet Schuitemaker niet zeker. "Ik hoop het wel, maar volgens mij moeten we de ijsbaan weer open gooien." De VVV is wel gewoon geopend op Tweede Paasdag. "Maar het is heel erg afhankelijk van het weer, en daar hebben we geen invloed op."

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.