Promotiefilm Zutphen: niet alleen voor toeristen, ook voor de Zutphenees

Promotiefilm Zutphen: niet alleen voor toeristen, ook voor de Zutphenees

ZUTPHEN - Een promotiefilmpje om mensen naar Zutphen te krijgen, maar ook om mensen in de stad te houden. Woensdagavond zijn in Cinemajestic en drietal filmpjes in premiére gegaan. In de filmpjes wordt Zutphen getoond vanuit een perspectief van iemand die veel doet in de stad. Winkelier Manon Bagijn, stadsgids Anton de Ronde en fotograaf Patrick van Gemert komen aan het woord over ‘hun stad’. 

Doel
Het doel van de filmpjes is om Zutphen in de spotlight te zetten vertelt Mark Schuitemaker, de manager van Zutphen Promotie. “De filmpjes zijn niet specifiek bedoelt voor toeristen, ook de Zutphenees mag te weten komen wat er te doen is in zijn of haar stad.” De filmpjes worden gedraaid in Cinemajestic, zijn te vinden op Facebook, hun website en op de site van Achterhoek Toerisme. “Het moet mensen prikkelen om eropuit te gaan in Zutphen” aldus Schuitemaker. De drie filmpjes die nu openbaar zijn richten zich op de binnenstad, “Zutphen heeft een groot winkelaanbod en natuurlijk een historische binnenstad”. In de toekomst zullen nog twee series gemaakt worden. Eén zal zich richten op wonen en de andere zal gaan over werken en bedrijven. Die zijn op dit moment nog in conceptfase. 

"Op dit moment is het economisch gezien interessanter om oudere mensen naar Zutphen te halen"
Mark Schuitemaker, manager Zutphen Promotie

 Oude mensen
Zutphen is een stad voor oude mensen, die conclusie kunnen wij halen uit de reacties die kwamen op onze column uit maart. Mark Schuitemaker geeft ook toe dat de marketing op dit moment vooral gericht wordt op de ouderen onder ons. “Nu is het economisch gezien interessanter om oudere mensen naar Zutphen te halen. Omdat die veel vrije tijd hebben en je ze nu al in de stad ziet.” Maar in de toekomst gaat er zeker gekeken worden naar de mogelijkheden voor jongeren.

“Jongeren hebben vaak niet de behoefte en interesse om een rondleiding te krijgen in Zutphen. Dat is logisch, maar wel jammer” aldus stadsgids Anton de Ronde. In het filmpje waarin Zutphen werd bekeken uit de ogen van de Ronde zijn ook veelal ouderen te zien die een rondleiding krijgen. Ook zag je een stel in een rolstoel: “Die wilden wij absoluut niet weglaten, dit is een mooie manier om te laten zien dat Zutphen toegankelijk is voor iedereen.”

"Kwaliteit en vakmanschap is in het filmpje terug te zien"
Recensie

 Recensie 
Kwalitatief gezien is het filmpje uitmuntend. De kwaliteit en vakmanschap is in het filmpje terug te zien. Ook de hoofdpersonen, zonder enkele acteerervaringen, komen goed tot hun recht. 

Het begrip storrytelling word tegenwoordig steeds meer gebruikt in de reclamebranche. En dat hebben ze in deze video’s ook op een goede wijze gebruikt. Ze hadden kunnen kiezen voor een filmpje waarin je langs alle highlights van Zutphen gaat. Of een iemand die vertelt wat Zutphen precies voor een stad is. Dat hebben ze niet gedaan, je beleeft Zutphen uit de ogen van een normaal persoon. Je niet inleven in het filmpje is onmogelijk, je voelt de vibe die ze neer hebben willen zetten, en daar mag de Hanzestad trots op zijn! 

 

 

 

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.