Marktkooplui: 'Laat de markt maar zoals het is'
Een deel van de markt.

Marktkooplui: 'Laat de markt maar zoals het is'

Marktkramen en terrassen door elkaar heen? En rouleren qua standplaatsen? Beide dingen zijn absoluut geen optie volgens de marktkooplui die op de markt in Zutphen staan. Dat blijkt uit rondvraag van deze nieuwswebsite. 

Elisa staat op de markt als kaasboer. Een vrouw koopt een pondje jonge kaas bij haar. "Wat goed dat je er ook met dit weer staat", zegt een klant terwijl ze haar muts af doet. Ze rekent haar kaas af en roept vrolijk "tot volgende week!" En dat is volgens de kaasverkoopster de kracht van een markt. "Mensen willen herkenbaarheid en lopen altijd hun vaste rondje. Dat maakt een markt nou eenmaal een markt." 

Drie keer niks

De ideeën die horeca-ondernemer Remy Koppel onlangs ten gehoren bracht is volgens haar "drie keer niks." Een vaste plek is heilig voor de marktkooplui: "Je moet ons niet gaan verplaatsen. Dan lopen wij geld mis. We gaan toch ook niet kledingwinkels omwisselen in de binnenstad?" Ook terrasjes ziet ze niet zitten. "Daar komen mensen niet voor op de markt. Laat het maar lekker zo als het nu is." 

Lees verder onder de foto... 

Elisa.

Karel staat al erg lang op de Zutphense markt met slaapkleding en ondergoed. En dat is geen goede combinatie met terrasjes. "Tuurlijk is het een klein beetje ongemakkelijk omdat te kopen. Niet dat iedereen zich standaard schaamt. Maar als een heel terras toe zit te kijken voelt dat toch niet prettig. Dus voor onze handel zou het niet goed zijn." Ook rouleren met standplaatsen lijkt hem niks. "In de supermarkt maakt het niet uit wanneer je alles omgooit. Op de markt is dat anders. Hier wil je zijn, en hier moet je niet zijn." Uit ervaring weet hij dat je echt elke week op exact dezelfde plek moet staan. "Als ik mijn kraam anders neer zet gaan mensen al aan mij vragen waar ik ben. Snap je het nog?", lacht hij. 

Wat meer samenwerken met de horeca moet kunnen. "Maar niet voor mij. Dat zou meer voor de kramen zijn die voedsel en dergelijke verkopen. Aan ondergoed hebben ze bij de horeca niet zoveel." 

Lees verder onder de foto... 

Karel.

Van ondergoed gaan we naar de frietkraam. Daar staat Gerrit met een warme muts op. Terrasjes? "Nee joh, we mogen zelf geen terrasjes opzetten. Waarom zou je het horeca-ondernemers er wel tussen laten drukken." Ook hij staat niet achter het idee van Koppel. "Zowel terrasjes als van standplaats veranderen is echt niet praktisch. We kunnen het het beste zo laten. Maar goed, dat soort dingen worden toch allemaal achter een bureau bedacht. 

En of hij samen wil werken met de horeca? "Dat weet ik niet. Ik snap dat bijvoorbeeld de groenteboer dat wel zou willen. Maar ik denk niet dat de horeca en ik wat voor elkaar kunnen betekeken. Ik verkoop patat en snacks." 

Landelijk

Landelijk neemt het aantal bezoekers van warenmarkten af. En daar valt niks aan te doen, denkt de frietboer. "Bij mensen uit mijn wijk rijdt Albert Heijn of Jumbo-auto een aantal keer per week de oprit op om boodschappen te brengen. Dat is gewoon de verandering van tijd." 

Lees verder onder de foto... 

Gerrit.

Remy Koppel snapt dat de marktkooplui niet willen rouleren. "Dat rouleren is eigenlijk groter gemaakt dan ik het voor heb gesteld. Dat is een klein dingetje. Ik snap dat mensen niet van plek willen veranderen. Er moet wat versschoven worden." 

Niet alleen terrasjes

Het gaat men vooral om samenwerken. "De horeca bestaat voor de markt momenteel niet. We worden helemaal dicht gebouwd. We moeten met z'n alleen het leuk en mooi maken." Koppel heeft het plan om intensief samen te gaan werken met de markt. "Wij bij Camelot willen ook marktproducten gaan verkopen. Het zou mooi zijn als de horeca het van de markt gaat halen, en niet van groothandels. We kunnen elkaar helpen. Door bijvoorbeeld een marktkraam in de spotlight te zetten op social media, maar ook door een kaasschaal aan te bieden met kaas van de kaasboer. Het moet een win win situatie worden. De samenwerking moet verder gaan dan alleen de terrassen tussen de kramen." 

 

 

Lees ook: Horeca: Zutphense donderdagmarkt zit 'vastgeroest'

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.