Blokkeerpastoor
Hugo Trentelman.

Blokkeerpastoor

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Alvast een voorzetje op het woord van 2019: blokkeerpastoor! De Pietendiscussie heeft zijn beste tijd onderhand wel gehad. Alles wat gezegd kan worden is inmiddels gezegd en iedereen is zich bewust van de gevoeligheden in beide kampen. Tijd voor een nieuwe discussie. Ik zeg: Kerst! De ideale kandidaat. Ten eerste is het net als Sinterklaas in december. Dat is vooral praktisch; het maakt de overgang makkelijk. Ten tweede zijn beide feestdagen. Dat geeft de discussie net dat beetje extra fanatisme. Tot slot moet er, voor een goede discussie, een tegenstrijdig belang zijn. Bij Sinterklaas is dat racisme tegenover traditie. Bij Kerst: religie tegenover commercie.

Kerst is ooit begonnen als religieuze aangelegenheid. Mocht u het verhaal niet kennen; schaam u niet. U bent niet alleen. Steeds minder Nederlanders kennen het religieuze Kerstverhaal. Kortgezegd viert Christelijk Nederland de geboorte van de Messias Jezus. Het kerststalletje op de markt en onder uw kerstboom verwijst naar deze gebeurtenis. In een typisch stalletje ziet u Maria, de moeder van het kindje Jezus. Verder ziet u Joseph. Hij staat er vaak enigszins beteuterd bij. Niet zo vreemd ook; zijn vrouw Maria is zojuist bevallen. Leuk zou u denken; Joseph weet echter maar al te goed dat zij samen nooit de liefde hebben bedreven. Dat hij er überhaupt nog staat. Ik vind het knap. Respect. Maria is onbevlekt zwanger geraakt. De hand van God volgens de Bijbel. Nou ja, waarschijnlijk niet zijn hand. De geboorte van Jezus, zoon van God, staat voor de start van een nieuwe tijd. Hij neemt de zonde van de mensheid op zich en betaald hiervoor de ultieme prijs. De geboorte van Jezus is de verlossing van de mensheid. De verlossing van de zondeval.

"Gulzigheid, hebzucht en gemakzucht; drie van de zeven Bijbelse hoofzonden"

Gulzigheid, hebzucht en gemakzucht; drie van de zeven Bijbelse hoofzonden. Gezamenlijk vormen ze een goede samenvatting van de moderne Kerstviering. Gulzigheid behoeft geen uitleg. Bij de lokale AH stonden vanmorgen zelfs verkeersregelaars om de aanloop in goede banen te leiden. Karren vol etenswaren worden massaal ingeslagen. De cadeautjes onder de kerstboom verraden de hebzucht. Dan is er nog gemakzucht. Enkele jaren terug was de Kerstmaaltijd voor vele nog een hele uitdaging. Dagen van voorbereiding koste het om een spectaculaire maaltijd op tafel te zetten. Vanmorgen las ik dat de laatste Kersttrend 'lekker en simpel' is. Supermarkten spelen hier handig op in. 'Kant-en-klaar-vers boxen' garanderen een heerlijk en vooral makkelijk Kerstdiner. De moderne Kerstviering van de Kerstman, supermarktmanager en Coca-Cola commercials staat daarmee mijlen ver van dat kribbetje in Bethlehem. 

De Pietendiscussie is iedereen nu wel zat. Het heeft te lang geduurd en een groepje fanatiekelingen is tot geen enkel compromis bereid. Toch heeft de discussie wel degelijk iets positiefs opgeleverd; bewustwording! Jaren terug wist niemand dat het kinderfeest voor sommige Nederlanders een nare bijsmaak had. Nu zijn we daarvan doordrongen. We kunnen er voor kiezen hier rekening mee houden; of niet. Zeggen dat we het niet wisten is geen optie meer. Een goede Kerstdiscussie leidt misschien tot bewustwording van de overdaad en commercie rondom het feest. Ik zie het wel voor me. Nonnen die, vanaf half september, met spandoeken demonstreren voor de Intratuin. Een pastoor die in de dagen voor Kerst de toegangsweg naar de AH blokkeert. Bij Pauw een groep gedupeerde supermarktmanagers en thuis een zwijgende massa die op Twitter net iets minder zwijgzaam is. Heerlijk toch? We hoeven echt niet terug naar het religieuze Kerstfeest. Alsjeblieft niet! Een beetje minder overdadig misschien? Soms zijn radicale standpunten nodig om de zwijgende massa aan het denken te zetten. Ik zeg: laat maar komen die blokkeerpastoor! 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.