Waarom de Oude IJsselbrug ondanks een uitgebreide renovatie nog steeds nat gehouden moet worden

Waarom de Oude IJsselbrug ondanks een uitgebreide renovatie nog steeds nat gehouden moet worden

Zutphenaren weten de afgelopen jaren eigenlijk niet anders. Is het warm? Dan rijdt er een tractor met een giertank de hele dag heen en weer over de Oude IJsselbrug, om hem nat te houden. Vanwege de hitte zetten de brugdelen uit en dat moet voorkomen worden. Bij de grote renovatie afgelopen jaar werd dat probleem structureel verholpen. Althans, dat was de bedoeling.

Toch reed er vorige week, toen de temperaturen ruimschoots boven de dertig graden waren, weer een tractor over de brug om hem nat te houden. Was het overijverigheid? Of was iemand aan de loonwerker vergeten te vertellen dat het niet meer nodig was? "Nee", zegt een woordvoerder van de gemeente.

Groot risico

"We hebben in het verleden op de rijbaan temperaturen gemeten van 70 graden en aan het staal 60 graden. Deze temperaturen doen veel met de constructie, wat voor ons een groot risico met zich mee brengt met betrekking tot spanningen in de constructie en uitzettingen van de brug", legt woordvoerder Robert-Jan Bax uit. Als het warm is kan de boogbrug groein, tot wel tien centimeter langer. Dat wordt continue in de gaten gehouden. Bij de renovatie van vorig jaar werden de brugdelen bijgeschaafd, zodat er meer ruimte tussen zat om te groeien. Maar dat is niet genoeg om hele hete dagen aan te kunnen.

"Voor de renovatie van 2017 koelden we vanaf 26 graden. Nu koelen we vanaf 35 graden." Vorige week dinsdag was de voorspelling zo'n 34 graden. "Dat kan makkelijk oplopen naar 38 graden. Daarnaast koelde het in de nacht relatief weinig af. Hierdoor koelt de brug in de nacht nauwelijks. Met deze factoren hebben wij besloten de brug de hele week te koelen."

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.