'Het Plein' op orde: Goed plan, wel toezicht

'Het Plein' op orde: Goed plan, wel toezicht

ZUTPHEN - Er werd fel gediscussieerd over het plan om organisatie ’Het Plein’ weer op orde te krijgen. Bij de organisatie die het verzamelpunt voor werk, inkomen en participatie is voor de gemeente Zutphen en Lochem loopt het niet goed. Daarom vroegen ze een eenmalig bedrag van 1,85 miljoen euro voor een reorganisatie.

Verantwoordelijk wethouder Annelies de Jonge vroeg het forum om haar mening over het plan van aanpak, wat al eerder werd vastgesteld. Allereerst deed een woordvoerder van de clientenraad het woord en stelde dat het goed was dat er een plan was, maar dat het Plein wel vaker haar goed bedachte plannen niet daadwerkelijk uitvoert.

"Het plan is een antwoord op alles wat niet goed gaat."
Stadspartij

Goed plan, wel toezicht
Bijna alle aanwezige politieke partijen waren enigszins goed gestemd over het plan ‘Plein op orde’. Het CDA noemde het een “ambitieus, maar risicovol plan” en zegt “wel de vinger aan de pols te willen houden“. Meerdere partijen gaven aan dat ze het belangrijk vinden dat er gemonitord wordt of het plan gevolgd wordt en of het werkt. Burgerbelang vondt echter wel dat te veel toezicht het beleid in de weg kan zitten. 

Wat ook van belang is dat het personeel de ‘cultuurswitch’ ziet zitten. Volgens de wethouder zal dit niet een enorm probleem worden: “Het plan is gemaakt door het Plein zelf, daarom denk ik dat er genoeg draagvlak voor is.” Op 1 januari moet daar duidelijkheid over zijn.

Contactpersonen
Eén van de dingen die genoemd wordt die niet goed gaan bij het Plein zijn de contactpersonen. ‘Klanten’ van het Plein wisselen vaak van contactpersoon. Maar ook bedrijven, waarmee de organisatie samenwerkt voor meer arbeidsplaatsen, hebben te maken met veel wisselingen. “Zo heeft Atelier3D in twee jaar tijd ruim 15 verschillende contactpersonen gehad” zegt Dorien Bogerd van de Stadspartij. “Tijdens het aanvragen van een invalidenparkeerkaart heb ik 8 verschillende contactpersonen gehad. Dat maakte het extreem onoverzichtelijk en ik werd er moedeloos van” laat een klant van het Plein weten.

Wethouder de Jonge geeft aan dat dit één van de dingen is waaraan al gewerkt wordt. Bij het jongerenloket krijgen ze nu één vaste contactpersoon die ze behouden tijdens hun hele loopbaan bij het Plein. Deze ‘pilot’ wordt later doorgevoerd in de hele organisatie.

Toekomst
D66 vroeg zich af of dit de laatste keer zal zijn dat er extra geld moet naar de organisatie. Volgens wethouder de Jonge zal dit de laatste keer zijn. De vraag kwam mede tot stand nadat de SP een discussie voerde over het uitkeringsbeleid. Deze discussie stond los van het reorganisatieplan. De wethouder is van mening dat een visiewijziging in de toekomst geen grote reorganisatie meer teweeg brengen. “Met deze reorganisatie wordt een basis gevormd, die zal je na een wijziging in de visie ook nodig hebben.”

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.