Winkeldiefstal: Hoe ervaart de ondernemer het?
De Spar plaatste twee keer camerabeelden online.

Winkeldiefstal: Hoe ervaart de ondernemer het?

Het is de vrees van winkeleigenaren: winkeldiefstal. Enkele weken geleden gebeurde het nog bij de Spar Store aan het Stationsplein in Zutphen. Maar wat is nou het gevolg? En hoe ervaart een ondernemer het? LokaalGelderland ging in gesprek met Martijn ten Berge, manager van de Spar.

Op 21 september plaatste de Spar beelden online van een winkeldief. De verdachte nam een pak koekjes mee zonder te betalen. Vervolgens plaatste Martijn de beelden online. “Ik had dit nog nooit eerder gedaan, ik deed het uit een soort onmacht: wat kon ik doen om de winkeldief te pakken?” Sinds juli dit jaar is het toegestaan om dit soort beelden te publiceren. “Ook plaatste ik het op Facebook als een soort waarschuwing: iets stelen blijft niet zonder gevolgen.” 

"Het gaat mij niet om het bedrag. Het gaan echt om het principe."
Martijn ten Berge, supermarktondernemer

Vijf keer

Bij de supermarkt wordt zo’n 4 tot 5 keer per dag iets gestolen. Vaak gaat het dan om kleine dingen zoals een pak koekjes, snoep, een blikje bier of een flesje wijn. “Op Facebook werd bij de eerste camerabeelden (inmiddels verwijderd, red.) ook fel gereageerd. Mensen vonden het onzin omdat het om een klein bedrag ging”, vertelt Martijn. “Maar het gaat mij niet om het bedrag. Het gaan echt om het principe. Want als ik hier mijn portemonnee neerleg, en jij pakt er twee euro uit, vinden mensen het ineens wel erg. Ik zie geen verschil. Alle producten die in de winkel staan, zijn namelijk door mij betaald, en als iemand dat dan zomaar wegpakt, voelt het zeer naar.” Hij doet liever iets voor ál zijn klanten: “liever een actie waarbij ik gratis een koek geef aan elke klant, dan de kosten voor alle diefstallen.” 

"In deze supermarkt hangen meer camera's dan op de industrieterreinen"
Jesse Sprikkelman, redacteur

Drempel

Als een winkeldief betrapt wordt, is de ondernemer verplicht aangifte te doen. Maar: de politie hanteert wel een drempelbedrag, namelijk 2,50. Als het gestolen product goedkoper is, kan er geen aangifte worden gedaan. “Aan de ene kant is dat natuurlijk raar: diefstal isdiefstal. Maar aan de andere kant kan de politie ook niet haar tijd verdoen met tientallen aangiftes van een blikje cola.” En tijd, dat kost een aangifte zeker. De supermarktmanager is elke dag bijna een uur bezig met het controleren van de beveiligingsbeelden, en als hij aangifte doet zit hij ruim een uur met een agent om tafel. “Het liefst geef ik gewoon de beelden af en handelt de politie het af. Maar zo gaat het helaas niet.”

En de beveiligingscamera’s checken is nogal wat werk. Er hangen namelijk 42 camera’s in en rond de winkel. “Het kost bakken met geld, maar blijkbaar is het nodig”, zegt de supermarktmanager. rappig detail: "In deze supermarkt hangen meer camera's (35, red.) dan op de industrieterreinen" zegt redacteur Jesse Sprikkelman die zich bezig houdt met de ReclameRel.

 

Lees meer: Supermarkt plaatst beelden winkeldief online

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.