De straat op gaan blijft belangrijk tijdens de campagne, maar social media ook
ChristenUnie projecteert hun poster op toonaangevende gebouwen.

De straat op gaan blijft belangrijk tijdens de campagne, maar social media ook

In blauw, groen, oranje, rood of witte jasjes gekleed staan ze bij weer of geen weer bij supermarkten of op de markt. Sinds de politiek bestaat wordt het al gedaan: mensen overtuigen van je standpunten op straat. En ook in deze campagnetijd is het nog steeds een belangrijke manier om zieltjes te winnen.  

Dat blijkt uit rondvraag onder politieke partijen in Zutphen. Jeroen Veenstra van ChristenUnie geeft aan dat het 'ouderwetse' nogsteeds werkt: "Wij voeren campagne door de straat op te gaan en in gesprek met mensen te gaan. Verder plakken we posters en zijn we aanwezig bij de debatten." Maar dat is niet het enige: "Daarnaast zijn we actief op social media waar we in gesprek proberen te gaan met mensen" Ook BewustZW gaat de straat op, legt Tim Marks uit: "Dit doen wij op meerdere tijdstippen gedurende de week en met name in het weekend op een groot aantal locaties." Daarnaast zijn ze "actief op de social media en houden we onze site actueel."

Op de markt

De Stadspartij probeert vooral tijdens verkiezingstijd hun eigen identiteit te behouden. "Zo voeren wij  geen campagne in flitsende windjacks geproduceerd in lage loon landen met een partij logo op onze rug", vertelt Hans Boersbroek. "Uiteraard zetten ook wij in op on-line mogelijkheden via sociale media om onze kiezers te bereiken en nemen we deel aan de diverse debatten in stad en dorp."

"We kunnen wel heel hard 3 speerpunten gaan roepen, die we vervolgens na de coalitie-onderhandelingen niet waar kunnen maken, maar daar heeft niemand iets aan"
Irene KleinResink (GroenLinks)

Echter is het voor een lokale partij allemaal lastig te bekostigen soms, merkt Boerbroek. "Als lokale Zutphense partij beschikken wij niet over de marketing en reclame budgetten versus de landelijke Haagse partijen die ook in Zutphen actief zijn. Wij moeten onze posters en flyers laten drukken vanuit eigen fractie / raad afdracht. Alles bekostigen we zelf, maar maken we wel zoveel mogelijk gebruik van lokale kleine ondernemers waar wat geproduceerd moet worden."

Om met de standaard speerpunten op de proppen te komen is niet meer van deze tijd: "We kunnen wel heel hard 3 speerpunten gaan roepen, die we vervolgens na de coalitie-onderhandelingen niet waar kunnen maken, maar daar heeft niemand iets aan", legt GroenLinkser Irene KleinRensink uit. 

Stunten

Opvallend zijn is een manier waardoor mensen aan je zullen blijven denken. Daarom zijn er veel 'opvallende' verkiezingsstunts. Zo gaat de PvdA ontbijten met Zutphenaren, vertelt Jasper Bloem: "Het allerbelangrijkste is om echt contact met de inwoners van Zutphen en Warnsveld te hebben. Daarom nodigen we mensen uit om iedere dinsdagochtend van 9:00 tot 10:00 met ons te ontbijten."

GroenLinks heeft een schoolbord die ze meeslepen: "Kunstenares Rosa Goldstein (zij staat ook op onze lijst) heeft ons verkiezingsprogramma in een notendop op een schoolbord gemaakt: zij tekende onze gemeente getekend en hierbij zijn onze speerpunten met zowel beeld als woorden uitgelegd.  Ook dit bord zorgt voor bijzondere gesprekken. Mensen zijn nieuwsgierig en komen er tijdens dit soort gesprekken achter dat ze wél iets met de politiek te maken hebben", aldus KleinRensink.

"Mensen hebben recht op rust achter hun eigen voordeur"
Hans Boersbroek (Stadspartij)

ChristenUnie spant wel de kroon met 'opmerkelijke' stunts. Zij reden rond met een wagen met daar een beamer in: "Als ludieke actie hebben we vrijdagavond  2 maart ’s avonds met een beamer op diverse locaties onze slogan geplaatst en zijn hierbij in gesprek gaan met de omstanders. Het lokte mensen uit tot vragen en goede gesprekken. We merken dat we veel reacties en vragen krijgen," legt Veenstra uit. 

Hoe reageert het publiek?

De reacties op campagnevoerdende politici zijn goed merkt BewustZW'er Tim Marks: "De reacties die we krijgen zijn erg positief en er is veel oprechte interesse. Wij zijn natuurlijk als partij niet nieuw maar doen voor het eerst mee aan de verkiezingen. We merken echt dat mensen heel geïnteresseerd zijn naar onze standpunten." De Stadspartij staat veel op de markt, en daar delen ze zakjes met bloemzaden uit. Hier ontvangen ze volgens Boersbroek veel positive reacties op. Maar langs de deuren gaan, dat doen ze niet. Reden: "Mensen hebben recht op rust achter hun eigen voordeur." Mathieu Jaspers meldt namens Burgerbelang dat ook deze partij niet langs de deuren gaat: "Veel partijen doen dit wel en wij kunnen ons voorstellen dat je op een gegeven moment er wel klaar mee bent dat je 'lastig' gevallen wordt aan je eigen deur." 

Eén van die partijen is D66. Zo ook D66, meldt Liza Westendorp: "Wij gaan inderdaad deuren langs en dat is, nadat men vaak even over de figuurlijke drempel moet stappen, heel erg leuk om te doen. Inwoners reageren altijd vriendelijk, vaak ook wel enthousiast."

GroenLinks deelt ook dingen uit. Zij delen plantjes uit, en dat zorgt voor positieve geluiden: "Mensen die normaliter met een boog om GroenLinks heen lopen, blijken tijdens het gesprek dezelfde dingen belangrijk te vinden als wij!" 

Antje van Dijk, van de VVD, merkt dat de reacties wisselend zijn: "De reacties bij al de ontmoetingen zijn divers. We krijgen reacties als: mijn stem hebben jullie al, helder verhaal, mijn stem krijgen jullie nooit, interessant vertel eens wat meer, ze lopen stilletjes voorbij lopen, geven een verlegen glimlachen of weg kijken of gaan in discussie gaan over wat ‘de gemeente’ niet goed doet."

"Ik hoop nog een paar partijen tegen te komen die ik nog niet heb gehad"
Voorbijganger Dwayne

Maar wordt het echt allemaal zo hartelijk ontvangen zoals de partijen beweren? Ook wij gingen de straat op. Niet om plantjes of bloemzaden uit te delen, maar om te vragen wat ze van de kandidaat-raadsleden op de hoek van de straat vinden. Anton (56): "Ik ben altijd wel in voor één praatje als ik daar tijd voor heb. Ik ben wel benieuwd wat ze te vertellen hebben. Wie weet kunnen ze me overtuigen, maar ik weet eigenlijk al lang wat ik ga stemmen", lacht hij .

Miranda (32) heeft er niet zoveel zin in: "Ik loop altijd met een boog om die partijen heen. Ik heb ook geen zin in jongens die kranten verkopen, of in jullie met een camera op de markt" lacht ze. "Nee, ik loop altijd met een doel in de stad. Dus daar ga ik dan ook op af." Dwayne (22) denkt er het tegenovergestelde over: "Ik heb nog geen idee op wie ik ga stemmen. Persoonlijk contact is voor mij de beste manier om tot een conclusie te komen. Daarom vind ik gesprekken fijn. Ik hoop nog een paar partijen tegen te komen die ik nog niet heb gehad." 

Reacties

Wij hebben alle partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen gevraagd om te vertellen hoe hun campagne voeren. Het is SP en CDA niet gelukt om voor de deadline te reageren. Lees hieronder de volledige antwoorden van ChristenUnie, BewustZW, Stadspartij, PvdA, GroenLinks, D66, Burgerbelang en VVD.
Jeroen Veenstra van ChristenUnie, hoe voeren jullie campagne?
"Wij voeren campagne door de straat op te gaan en in gesprek met mensen te gaan. We plakken posters (Al dan niet over collega’s heen ;) ) We zijn aanwezig bij de debatten. Daarnaast zijn we actief op social media waar we in gesprek proberen te gaan met mensen. Als ludieke actie hebben we vrijdagavond 2 maart ’s avonds met een beamer op diverse locaties onze slogan geplaatst en zijn hierbij in gesprek gaan met de omstanders. Het lokte mensen uit tot vragen en goede gesprekken. We merken dat we veel reacties en vragen krijgen. Daarnaast hebben we ook veel gesprekken met mensen die niet veel met de gemeentepolitiek en stemmen hebben. We proberen deze mensen uit te leggen wat voor een voorrecht is in een lande telven waar we mogen stemmen. En dan is het voor ons in deze gesprekken nog niet eens van belang dat ze op de ChristenUnie stemmen."
Tim Marks van BewustZW, hoe voeren jullie campagne?
"Onze campagne bestaat uit vele onderdelen. Uiteraard de 'standaard' dingen als posters plakken en alle debatten bezoeken, maar ook het uitdelen van flyers. Dit doen wij op meerdere tijdstippen gedurende de week en met name in het weekend op een groot aantal locaties. Voorbeelden zijn de binnenstad en de winkelcentra in de wijken en dorpen binnen de gemeente. Daarnaast zijn we actief op de social media en houden we onze site actueel. De reacties die we krijgen zijn erg positief en er is veel oprechte interesse. Wij zijn natuurlijk als partij niet nieuw maar doen voor het eerst mee aan de verkiezingen. We merken echt dat mensen heel geïnteresseerd zijn naar onze standpunten. We hebben naast flyers ontzettend veel complete programma's meegegeven omdat daar zoveel vraag naar is. Mooie en positieve signalen dus!"
Hans Boersbroek van de Stadspartij, hoe voeren jullie campagne?
"Wij blijven zoveel mogelijk onszelf en waar we voor staan, waaronder een duurzame groene leefomgeving. Zo voeren wij geen campagne in flitsende windjacks geproduceerd in lage loon landen met een partij logo op onze rug. Wel organiseren we meet-ups, zoals de klimaatfilm 'Before the Flood' onlangs in een vol Luxor film theater. Eergisteren de VPRO Tegenlicht meet-up over de donut economie in het Packhuys, waar ook volle zaal met betrokken inwoners die begaan zijn met onze leefomgeving. Als lokale Zutphense partij beschikken wij niet over de marketing en reclame budgetten VS de landelijke Haagse partijen die ook in Zutphen actief zijn. Wij moeten onze posters en flyers laten drukken vanuit eigen fractie / raad afdracht. Alles bekostigen we zelf, maar maken we wel zoveel mogelijk gebruik van lokale kleine ondernemers waar wat geproduceerd moet worden. Huis aan huis aan langs de deuren gaan en aanbellen dat doen we uit principe niet, mensen hebben recht op rust achter hun eigen voordeur. Wel staan we wekelijks op de zaterdag markt, vaak met wat gezellige troubadour muziek. Uiteraard zetten ook wij in op on-line mogelijkheden via sociale media om onze kiezers te bereiken en nemen we deel aan de diverse debatten in stad en dorp. Op de zaterdagmarkt delen we naast flyers ook 'seed bombs' uit, zakjes met bloemzaden om her en der in het wild te strooien. Goed voor de bijen om op te gedijen. Daar ontvangen we veel positieve reacties op."
Jasper Bloem van de Partij van de Arbeid, hoe voeren jullie campagne?
"Het allerbelangrijkste is om echt contact met de inwoners van Zutphen en Warnsveld te hebben. Daarom nodigen we mensen uit om iedere dinsdagochtend van 9:00 tot 10:00 met ons te ontbijten. En daarom gaan we met onze campagneacties van deur tot deur. Iedereen die iets goeds doet voor Zutphen en Warnsveld, waarderen we iedere laatste zaterdag van de maand met een rode taart. Dat doen we al 5 jaar, ook buiten verkiezingstijd. Daarnaast helpen we vrijwilligersorganisaties, zoals dit weekend in de speeltuin BSP (NL-doet). De contacten die we leggen, zijn belangrijk om ons werk als Raadsleden de komende 4 jaar beter te kunnen doen. Tot slot maken we op sociale media gebruik van filmmateriaal, gemaakt door mensen die in Zutphen geworteld zijn."
Irene KleinRensink van GroenLinks, hoe voeren jullie campagne?
"GroenLinks Zutphen voert zowel online als live campagne. We gaan langs de deuren, staan bij winkelcentra (iedere week een andere wijk) en laten zoveel mogelijk zien van wat we vinden, wie we zijn en wat we doen op social media. Wij vinden het heel belangrijk dat we vooral laten zien dat wat willen ook haalbaar is.... We kunnen wel heel hard 3 speerpunten gaan roepen, die we vervolgens na de coalitie-onderhandelingen niet waar kunnen maken, maar daar heeft niemand iets aan.... In ons programma en standpunten zijn dus vooral onze richtlijnen en idealen terug te vinden. #Veranderingbeginthier geldt voor ieder klein stapje in de goede richting. We hebben twee heel leuke originele dingen: 1. spekvetplantjes Dit zijn de meest duurzame plantjes die er zijn (nemen heel veel CO2 op en maakt grond zeer vruchtbaar). Hiervan hebben we een paar honderd stekjes gemaakt (hier zijn vrijwilligers de afgelopen maanden druk mee geweest.... mensen die wilden stekken, mensen die de plantjes een droge warme plaats konden bieden etc.) Deze plantjes delen we uit tijdens onze campagne-activiteiten. Die plantjes zorgen voor heel leuke gesprekken over duurzaamheid. Mensen die normaliter met een boog om GL heen lopen, blijken tijdens het gesprek dezelfde dingen belangrijk te vinden als wij! 2. Ons schoolbord! Kunstenares Rosa Goldstein (zij staat ook op onze lijst) heeft ons verkiezingsprogramma in een notendop op een schoolbord gemaakt: zij tekende onze gemeente getekend en hierbij zijn onze speerpunten met zowel beeld als woorden uitgelegd. Ook dit bord zorgt voor bijzondere gesprekken. Mensen zijn nieuwsgierig en komen er tijdens dit soort gesprekken achter dat ze wél iets met de politiek te maken hebben.... (Oh... ons speeltuintje... komt dat ook door politiek?). Daarnaast merken wij (net als vorig jaar in aanloop naar de tk-verkiezingen) dat onze groep iedere week groeit! Veel jonge mensen worden echt geraakt door het belang van duurzaamheid en willen graag iets bijdragen."
Liza Westendorp van D66, hoe voeren jullie campagne?
Onze campagne heeft de titel ‘actief verbinden’; dat is ook exact wat we willen doen de aankomende tijd in Zutphen. Actief verbinden van mensen, bedrijven, kennis; van elkaar leren om Zutphen sterker te maken. De aanloop naar de campagne is al lang geleden in gezet, en gestart met deze slogan. Als dit is wat we de aankomende jaren willen doen, dan moeten we dat ook nu al kunnen laten zien. Bovendien hebben we in ons verkiezingsprogramma zo concreet mogelijk proberen te zijn en ook die punten willen we nu overbrengen naar de inwoners van gemeente Zutphen. De campagne bestaat daarom grofweg uit een paar onderdelen: 1. Het standaard ‘media/communicatiepakket’; inclusief Abri’s, Sociale mediaposts (met heel sterk die concrete voorbeelden), website, etc. Daar horen ook de lijsttrekkersdebatten bij. 2. Het gesprek op straat. Wij gaan inderdaad deuren langs en dat is, nadat men vaak even over de figuurlijke drempel moet stappen, heel erg leuk om te doen. Inwoners reageren altijd vriendelijk, vaak ook wel enthousiast. We halen ontzettend veel informatie op door met mensen thuis in gesprek te gaan. We proberen ze niet koste wat kost te overtuigen van D66, maar wel dat ze moeten gaan stemmen! 3. Onze eigen - verbindende- activiteiten. Op 22 februari organiseerden we bijvoorbeeld Zutphen Circulair, en hebben we met een man of 40 een avond concrete ideeën op tafel gelegd voor een duurzaam en energeineutdaal Zutphen. Dat was een groot succes en dat krijgt ook een vervolg. afgelopen maandag waren drie kamerleden en onze gedeputeerde Michiel Scheffer in Zutphen, op bezoek bij het Stedelijk. We hebben gesproken over het verbeteren van de verbindingen tussen werkgevers en het (V)MBO. Meerdere schoolleidingen waren daarbij aanwezig, was erg goed! In april (waarschijnlijk de 11e) organiseren we een avond voor sportverenigingen om met onze fractie in gesprek te gaan over de huidige nijpende situaties voor sommige (binnensport)verenigingen.
Mathieu Jaspers van Burgerbelang, hoe voeren jullie campagne? 
Wij zijn vorig jaar oktober en november al gestart met de campagne. We zijn toen de wijken ingegaan op zoek naar vraagstukken die leefden onder de bevolking. Dat deden we met behulp van de zogenaamde top drie kaart. Hier konden ze drie punten aangeven die ze belangrijk vonden voor de wijk of het dorp waar ze woonden. Dit heeft ons handvatten gegeven en de inhoud hebben we meegenomen naar de vertaling van ons programma. 27 januari zijn we daadwerkelijk gestart met de campagne naar 21 maart toe. We gaan de wijken in en zoveel mogelijk op de fiets. Tijdens die bezoeken willen we met de burger in gesprek om te horen wat leeft. Uitleg te geven aan keuzes die we maken of gemaakt hebben. Dit zal vanaf dit moment een dagelijks moment zijn dat we het contact zoeken. Dit doen we via bezoeken aan de wijk of via social media of door in te spelen op iets wat op dat moment actueel is. Met flyer en persoonlijke kaarten ondersteunen we ons programma. Wat ten opzichte van veel andere partijen anders is. Bij ons mag je een persoonlijk campagne voeren, sterker nog we stimuleren het ook. De eerste 12 van de kieslijst hebben een persoonlijk kaart gekregen om zo hun eigen campagne te voeren namens Burgerbelang. Wat we niet doen is het zogenaamde canvassen, dat zien we niet al meerwaarde van de campagne. De reden is: Veel partijen doen dit wel en wij kunnen ons voorstellen dat je op een gegeven moment er wel klaar mee bent dat je 'lastig' gevallen wordt aan je eigen deur. Dit heeft dan uiteindelijk een averechts effect! Aankomend weekend willen we nog op een verrassende manier de laatste dagen van de campagne ingaan, maar daar kan ik nu helaas nog niet over uitweiden.
Antje van Dijk van VVD, hoe voeren jullie campagne?
De VVD in Zutphen Warnsveld voert campagne onder de lokale titel ‘Samen komen we verder’ en het landelijk thema ‘Kies voor doen’. Wij maken gebruik van een algemene flyer en 6 persoonlijke flyers. We nemen deel aan de lijsttrekkersdebatten, presenteren ons dagelijks op FB en regelmatig op Twitter. Er is een blog. We hielden drie buurtcafe’s, haalden 2e Kamerlid Remco Dijkstra naar Het Koelhuis. We nemen deel aan de programma’s van de lokale media en organiseren op 15 maart de bijeenkomst ‘ De kracht van oost’ de economische situatie in Overijssel en Gelderland die goed afsteekt tov van andere regio’s. We hebben meegedaan aan NLDoet. Vrijdag nemen we deel aan de EO uitzending ‘Dit is de dag’, die wordt uitgezonden van het Volkshuis. De reacties bij al de ontmoetingen zijn divers. We krijgen reacties als: mijn stem hebben jullie al, helder verhaal, mijn stem krijgen jullie nooit, interessant vertel eens wat meer, ze lopen stilletjes voorbij lopen, geven een verlegen glimlachen of weg kijken of gaan in discussie gaan over wat 'de gemeente' niet goed doet."
Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.