Warnsveldse huurders boos op Ons Huis door administratieve verandering
Het loket van Ons Huis in Warnsveld.

Warnsveldse huurders boos op Ons Huis door administratieve verandering

Huurders in Warnsveld zijn niet blij met de gevolgen van de fusie tussen Woningbedrijf Warnsveld en Ons Huis. Sinds januari 2018 zijn ze samen verder gegaan, en dat betekent dat de huurders tweemaal hun huur moeten ophoesten. 

Omdat de Warnsvelders bij Woningbedrijf Warnsveld hun huur aan het einde van de maand moesten betalen, en het nu aan het begin van de maand moeten doen, hebben ze allemaal een huurachterstand. Daarom moeten ze twee keer huur tegelijk betalen. Daar zijn vele huurders niet blij mee: "Twee keer huur is een best bedrag. En dat kan niet iedereen betalen", vertelt een huurder die contact zocht met de media. 

"In het hele land wordt de huur vooraf geïnd. In Warnsveld was dit niet het geval"
Emma Gossink

Het is niet vreemd dat bij Ons Huis de huur aan het begin van de maand betaalt wordt, legt manager Buurtregie Emma Gossink uit. "In het hele land wordt de huur vooraf geïnd. In Warnsveld was dit niet het geval, en dat is erg onhandig." Als Ons Huis het bedrag niet nu laat betalen door de huurders betekent dit dat het bedrag op tafel gelegd moet worden bij een verhuizing. "En dit is erg onhandig. Voor beide partijen." 

Info

Woonstichting Ons Huis en Stichting Woningbedrijf Warnsveld zijn sinds 1 januari 2018 gefuseerd. Uit het onderzoek kwam de conclusie dat het beter is om te fuseren, omdat beide wooncorporaties actief waren in Warnsveld.

Financiele hulp

Dat lang niet iedereen in één keer het bedrag kan betalen snapt de woningcorporatie, en daarom kan het ook op een andere manier. "We kijken per persoon hoe zij het willen en vooral kunnen betalen. Als het in één keer kan is dat natuurlijk mooi, maar we snappen dat het voor veel mensen lastig is", legt Gossink. 

Ook Ons Huis kreeg te maken met boze huurders: "We zijn inderdaad boos opgebeld. Maar we kunnen er echt niet aan veranderen. Het staat in de wet dat huur vooraf betaalt moet worden." 

Bewoners die het niet in één keer kunnen betalen kunnen contact opnemen met Ons Huis, en een afspraak maken. Dan wordt er gekeken naar de financiële situatie van de huurder en hoe zij het beste het bedrag kunnen afbetalen. Alle bewoners hebben ook een brief gekregen van de woningcoöperatie. 

Geschreeuw

Donderdagavond was een inloopbijeenkomst in het Warnshuus in Warnsveld, waar Ons Huis een loket heeft. In de hal gingen huurders direct al in conclaaf met medewerkers van de woningcorporatie. Er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over de "agressieve brief die gestuurd is", vertellen huurders. Stemmen werden verheven, "u speelt ons tegen elkaar op" wordt er geroepen. 

"Wanneer er geld van mijn rekening afgehaald wordt ga ik aangifte doen van diefstal"
Flip Wiskamp

Flip Wiskamp uit Warnsveld is één van de huurders die het niet eens is met Ons Huis. "Wanneer er geld van mijn rekening afgehaald wordt ga ik aangifte doen van diefstal", legt hij uit. Hij heeft na eigen zeggen altijd al vooraf huur betaalt. Dus dan snapt hij niet dat er een keer extra betaalt moet worden. "Ik ga door tot het einde. Ik laat me het kaas niet van het brood eten, en ga niet extra betalen." 

Brief

Een medewerker van Ons Huis die aanwezig was bij de inloop avond legt uit dat men die altijd al vooraf betaald heeft inderdaad niet hoeft te betalen, maar zij hebben wel die brief gehad. "Zij mogen die brief dus als niet verzonden beschouwen. Dat staat ook in de brief." Waarom zij dan toch deze brief ontvangen hebben? "Gros van de huurders betaalde altijd achteraf, dus voor hen geldt die brief wel." 

"Ik weet bijna zeker dat ik altijd al vooraf heb betaald. Dus jullie moeten maar met bewijzen komen als dat niet zo is", zegt Wiskamp tegen de medewerker. Zij zegt hem toe dat dit ook gaat gebeuren. "We zullen uiteraard aantonen dat er betaald moet worden wanneer dit het geval is." 

Wanorde

Ons Huis beaamd dat de wanorde die ontstaan is kan komen doordat ook de huurders die niet hoeven te betalen de brief hebben ontvangen. "Daarom zullen we ook met iedereen in gesprek staan, om voor wie moet betalen een goede regeling komt en voor wie niet moet betalen dat bevestigt krijgt."  

 

 

Lees ook: de brief van Ons Huis naar de huurders

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.