Dagbladen krijgen het benauwd door online revolutie

Dagbladen krijgen het benauwd door online revolutie

De redactieraden en -commissies van de regionale AD-titels, zoals De Stentor en De Gelderlander, maken zich grote zorgen. In een brandbrief aan de directie spreken ze hun grote zorgen uit over de aankomende bezuinigingsronde bij regionale dagbladen. Mogelijk staan er bijna 60 banen op de tocht.

De bezuinigingen en wijzigingen in de organisatie werden eind vorig jaar al aangekondigd. De briefschrijvers missen onderbouwing. "We constateren dat een heldere toekomstvisie ontbreekt. Het vertrekpunt van de transitie is duidelijk, het einddoel en hoe we daar komen niet. Wij vrezen dat reducties in de toekomst een jaarlijks terugkerend ritueel zullen worden." schrijven de ondertekenaars van de brief.

Online is 'hot'

De Persgroep wil dat het AD en de regionale kranten zich meer en meer op online gaan richten. Ook moeten er video's gemaakt worden. Maar dat gaat volgens de redactieraden allemaal te snel. En dat is niet goed voor hun merknaam: "Het afkalven van onze A-merken kan op termijn ook gevolgen hebben voor onze toekomst online. We gaan te vlug."

Ook journalistenvereniging NVJ maakt zich zorgen, en is al van plan zich te gaan bemoeien in gesprekken. Wat de precieze gevolgen zijn voor de kranten is onduidelijk. De Persgroep noemt het echter geen 'reorganisatie'.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.