Hoe het geel-blauw op het spoor misschien rood gaat worden

Hoe het geel-blauw op het spoor misschien rood gaat worden

In de Achterhoek rijden ze wel meer: de rode treinen van vervoerder Arriva. Ga je meer richting het westen of Noorden? Dan kom je vaak in een geel-blauwe NS-treint terecht. Maar dat gaat veranderen, als het aan de topman van Arriva ligt.

Dat stelt topman Anne Hettinga in de Telegraaf. "We kunnen de grootste worden door bij nieuwe aanbestedingen delen van het hoofdrailnet in te lijven en met eigen flitstreinen op de hsl te rijden", stelt Hettinga in de krant. Het hoofdrailnet is het grote centrale spoornetwerk van het land, waar de NS in ieder geval tot 2025 een monopolie op heeft voor reizigersvervoer.

Uitbreiding

Arriva wil graag uitbreiden. Ze zijn nu actief op regionale lijnen zoals Zutphen - Winterswijk en Zutphen - Apeldoorn. Ze willen graag meedingen in de aanbesteding voor het hoofdrailnet om de NS van de troon te stoten.

Het ministerie liet in een reactie aan de krant weten blij te zijn dat Arriva meedenkt, maar dat een gesprek er pas inzit na de evaluatie van de NS in 2020.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.