Alles wat je moet weten over de vliegroutes van Lelystad Airport

Alles wat je moet weten over de vliegroutes van Lelystad Airport

Er is de laatste tijd veel te doen rondom de nieuwe vliegroutes van Lelystad Airport. Maar wat is er eigenlijk aan de hand? LokaalGelderland zette het op een rijtje. Want, hier in de regio krijgen we het wat minder mee, maar ook hier in de regio kunnen we geluidsoverlast ondervinden.

Aanleiding

Het wordt steeds drukker en drukker op Nederlands grootste luchthavel: Schiphol Airport. Ondertussen neemt ook het aantal vluchten op Lelystad Airport toe, die als een 'overloop' van schiphol wordt gebruikt. Het is de bedoeling dat in 2019 de luchthaven in Lelystad meer vluchten gaat overnemen. Daarom willen ze uitbereiden, om het toenemende aantal vluchten op te vangen.

Lees verder onder de video...

Jan de Hoop bij RTL Late Night over de kwestie.

Maar die uitbereiding gaat verder dan wat nieuwe dingen bouwen op de luchthaven. Ook de vliegroutes moeten worden aangepast. En dat zorgt voor problematiek: ze mogen de bestaande routes van Schiphol Airport niet in de weg zitten.

Protest

Omdat de routes niet andere, bestaande, routes in de weg mogen zitten, moeten de vliegtuigen op een relatief lage hoogte vliegen. Het gevolg: geluidsoverlast. En daar zitten veel mensen, zeker op de Veluwe, niet op te wachten.

Daarom kwam er protest. Zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau. Handtekeningenacties werden opgezet en gemeenteraden kwamen bijeen om de zorgen van bewoners te uiten richting de staatssecretaris. Ook nieuwspresentator en radio-dj Jan de Hoop kwam in actie: hij maakt zich tot op heden hard voor een alternatief plan. Hij woont zelf in Radio Kootwijk, midden in het natuurgebied op de Veluwe, waar de vliegtuigen ook overvliegen.

Paracentrum

Maar niet alleen dat, de vliegroutes gaan ook over het vliegveld Teuge. Vanaf dat kleine vliegveld vliegen ook de parachutisten van het daar gevestigde paracentrum. Door de nieuwe vliegroutes kunnen zij niet meer op de benodigde hoogte vliegen, waardoor het centrum moet sluiten. Hierdoor komt ook financiële situatie van het vliegveld in gevaar, omdat het paracentrum een grote bron van inkomsten is.

Bekijk hier de vliegroutes op de kaart (.pdf )

Verhoging

Inmiddels zijn de vliegroutes al iets bijgesteld. De routes gaan van 1800 meter (6000 voet) naar 2700 meter (9000) voet. Ook wordt de route verlegd waardoor het rustgebied op de Veluwe vermeden wordt. Maar, dat is niet genoeg stelt de provincie. "Wij betalen als provincie nu een prijs voor het feit dat het hele land meer wil vliegen" vertelt een woordvoerder tegen Omroep Gelderland. Daarnaast werd er afgelopen week 68.000 handtekeningen aangeboden in Den haag tegen de vliegroutes. Ook lokale politici maken zich druk over de vliegroutes, onder andere in Zutphen, BewustZW stuurde een spoedbrief naar de gemeenteraad over de vliegroutes.

Lees hier de 'spoedbrief' van de Zutphense politieke partij BewustZW over de vliegroutes (.pdf )

In 2023 kan er zeker verandering komen in de vliegroutes, omdat dan het hele luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Tot die tijd vechten bewoners, gemeenten en organisaties nog hard door. De Tweede Kamer bespreekt komende week de uitbreiding van Lelystad Airport.

 

 

Lees ook: alle berichtgeving over de vliegroutes van Lelystad Airport

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.