Whatsappen met de gemeente Zutphen werkt prima
De gemeente beantwoord vragen via Whatsapp.

Whatsappen met de gemeente Zutphen werkt prima

Geen lange boze brieven meer schrijven naar de gemeente omdat de stoeptegels scheef liggen, of dat de prullenbak in het parkje alwéér niet geleegd is. Dat is inmiddels wel verleden tijd. We klagen en vragen via Facebook, Twitter en sinds een tijdje in Zutphen ook via Whatsapp.

Gemiddeld 30 mensen stellen een vraag of maken een opmerking via de Whatsapp-dienst van de gemeente. De gemeente is tevreden over de vorm van communiceren met de inwoners.

Openbare ruimte
Het grootste aantal berichten betreft meldingen over de openbare ruimte. Lantaarnpalen, prullenbakken en steve stoepen vallen daaronder. “Vaak sturen inwoners dan ook een foto mee” vertelt persvoorlichtster Anniek Neve.

Lees verder onder de foto.


Wij probeerde het uit. En kregen na vier uur netjes antwoord.

Daarnaast komen er andere, algemene, vragen binnen. “Zoals openingstijden en over het maken van een afspraak bij de publieksbalie.” Enkele vragen gaan ook over burgerzaken, maar via Whatsapp worden geen persoonsgegevens besproken.

Snelheid
“We streven er altijd naar dezelfde dag nog te reageren” laat Neve weten. Maar lukt ze dat ook? Uit een test op de redactie blijkt dat ze inderdaad dezelfde dag nog reageren. Een melding over een kapotte lantaarnpaal en een volle prullenbak werden binnen enkele uren beantwoord.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.