Zutphen helpt jongeren aan werk

Zutphen helpt jongeren aan werk

ZUTPEN - 225 jongeren begeleiden naar school, werk of hulp. Dit is het doel van het project 2GetThere dat per 1 juni 2016 start. Het project past binnen de ambitie van het Zutphense college om meer mensen aan werk te helpen. Vooral jongeren, 50 plussers en alleenstaande ouders. De gemeente Zutphen trekt hiervoor 3 kalenderjaren uit. Het project is een idee en initiatief van de gemeenteraad. 

De ambitie is om jaarlijks 75 jongeren te laten begeleiden door jongerencoaches. Hiervan moet 60 procent binnen één jaar uitstromen naar werk en/of school. 20 procent wordt naar een passende vorm van hulp- of dienstverlening begeleid. Het voorkomen van schooluitval en zorgen dat jongeren een startkwalificatie hebben of een baan, verkleint aanzienlijk de kans op uitval en niet mee kunnen doen. Ook op de langer termijn. Daarom investeert de gemeente Zutphen bijna 500.000 euro in deze begeleiding van jongeren. Dit bedrag betaalt zich op korte en lange termijn terug. 

2GetThere 
De aanpak van 2GetThere kenmerkt zich doordat het uitgaat van de eigen kracht van jongeren en de focus op eigen verantwoordelijkheid. Jongeren coachen leeftijdsgenoten naar werk of school. De kracht hiervan zit in het feit dat jongeren elkaar weten te vinden, dezelfde taal spreken, er is sprake van herkenning en daardoor van lage drempels. Onder andere Arnhem, Renkum, Rhenen en Zuidoost-Drenthe zijn Zutphen voorgegaan met de uitvoering van dit project. 

Inwoners aan werk helpen 
De aanpak van werkloosheid is een speerpunt van het Zutphense college. Vooral waar het gaat om jongeren, 50 plussers en alleenstaande ouders. Hiervoor is het Aanjaagteam Werk(t) opgericht, bestaande uit onder andere Plein, Delta, UWV, inwoners, onderwijs en ondernemers. Het team heeft als doel om de komende jaren aanzienlijk meer mensen aan werk te helpen. 2GetThere is één van de projecten die opgenomen is het Aanjaagteam Werk(t). 

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.