De liefde voor mijn auto

De liefde voor mijn auto

Het rijdt op vier wielen. Voor de één is het een statussymbool, voor de andere een hulpmiddel om van de ene plek naar de andere plek te komen. De auto. Maar wat is dat nu, dat gevoel van liefde voor je auto. Zelf heb ik twee auto’s voor de deur staan. Beide een Skoda. Een fijne auto, maar daar houdt voor mij de kennis wel op. Almenaar Hans Vruggink is al van jongs af aan een echte autoliefhebber. Zijn eerste woord was ‘auto’ en ook uit de eerste tekening die hij maakte, kun je verdacht veel van een auto halen. 

Hans wist al van jongs af aan dat hij automonteur wilde worden. Al vanaf zijn vierde is Hans druk met dingen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Zijn broer kocht een Kever als crossauto en die hebben ze helemaal uit elkaar gehaald. Nog altijd heeft Hans in zijn ‘garage’ onderdelen van deze Kever liggen, maar hij had nog wat graag de hele auto nu nog in zijn bezit gehad. “Een model uit 1962 is tegenwoordig erg gewild.” Hier is de liefde van Hans voor Volkswagen Kevers ontstaan. Voor Hans staat het merk Volkswagen ook echt op nummer één. De Karmann Ghia is nu voor Hans de mooiste auto ooit gemaakt, maar vroeger toen zijn broer er eentje kocht, vond hij het maar een lelijk ding. “Je gaat zo’n ding langer bekijken, je raakt bekend met die techniek en nu kun je zo’n auto dromen. Simpel, maar oerdegelijk.” Niet alle Volkswagens vindt Hans mooi, maar ze rijden wel allemaal erg lekker.

 | LGLD

Vakantie gevoel

De Kever is het boegbeeld voor Volkswagen. Wereldwijd zijn er 22 miljoen exemplaren gemaakt van de Kever. Van het bekende Volkswagen busje zijn er misschien een stuk minder gemaakt. Maar als je ergens een reclame ziet van zon, zomer of vakantie, dan zie je eigenlijk altijd wel ergens het Volkswagen busje. “Maar het is ook zo leuk om in te rijden. Als je met een gewone auto 90 op de snelweg gaat, dan kijkt iedereen je boos aan. Maar rij je nu in deze bus, krijg je altijd veel bekijks, lachen de mensen naar je en steken ze hun duim op. Of ze nu een luxe BMW rijden of iets anders.” Nog altijd gaat Hans met zijn gezin in dit Volkswagen busje op vakantie. 

De wacht op de weg

Auto’s van nu zijn heel anders dan vroeger. “Te complex. De nieuwste modellen lijken steeds vaker op elkaar en er komt veel meer elektronica bij kijken. Onder motorkap lijken ze erg veel op elkaar, het zit alleen allemaal op een andere plek.” In 1983 werd Hans automonteur in Lochem. Niet bij Volkswagen, maar bij Ford, waar nu de Albert Heijn staat. Negen jaar later ging hij aan de slag bij de ANWB Wegenwacht. Hier werkt hij 31 jaar later nog altijd met heel veel plezier. Het sleutelen bij de ANWB is wel een stuk minder dan in een garage, maar het helpen van mensen, dat vindt Hans zo mooi aan zijn werk. Het persoonlijke contact en de verschillende verhalen, daar doet hij het voor. Het zijn allemaal hulpverleners in hart en nieren en vaak ook nog echte autoliefhebbers. “Misschien niet allemaal zo erg als ik.” Lacht Hans. In de loop der jaren zijn de werkzaamheden wel veranderd. “Er zit nu veel meer elektronica in en soms lijkt het meer op een computer. Soms moet je een halve motor uit elkaar halen om bij het juiste onderdeel te komen.” Daar staat wel tegenover dat de auto’s van nu een stuk langer meegaan. Vandaag werkt Hans van 16.00 tot 01:00 uur. Direct om 16.00 uur gaat Hans de weg op, of er nu een melding is of niet. “Het is belangrijk dat je zichtbaar bent en mensen mogen altijd vragen stellen.” Tegenwoordig is het echter zo druk dat ze van de ene melding naar de andere melding rijden.

Van vader op zoon

Hans heeft twee zoons en die inmiddels ook besmet zijn met het autovirus. Martin werkt in Almen bij een restaurateur en Koen in Ruurlo bij een autoschadeherstelbedrijf. Een droom van Hans is om ooit nog een Porsche 911 te kopen. Maar zijn oude auto’s zijn hem te lief om ze te verkopen voor een 911. Zijn grootste droom is dus een grote schuur waar alles in kan. In de tuin staat sinds kort ook nog een originele praatpaal van de wegenwacht. Hij werkt nog altijd, al is het nummer waarnaar gebeld wordt niet langer in gebruik. Hans hoopt nog om ooit hem om te programmeren zodat deze naar zijn eigen mobiel uitbelt.

Andere hobby’s

Hans heeft naast auto’s ook nog een passie voor muziek maken en de Tweede Wereldoorlog. Al jaren speelt Hans de trombone bij Muziekvereniging Juliana. Dit instrument bespeelde hij ook al tijdens zijn dienstjaren. Samen met Christian Harkink is Hans vaak op zoek naar oud materiaal uit de Tweede Wereldoorlog voor hun ‘museum’. Recent kwamen de Drums and Pipes uit Canada hier nog op bezoek tijdens hun herinnerings tour. “Chris zoekt en Hans graaft het gat wordt wel vaker gezegd.” 

Bijzondere verhalen

Verkeerde auto
Er was een vrouw waarvan haar sleutel niet meer in de auto paste. Hans had echter allang gezien dat er even verderop op de parkeerplaats een identieke auto stond. Wat bleek. Mevrouw had gewoon de verkeerde auto te pakken.

Bijzondere plek
Hans kreeg ooit de oproep dat er twee mannen opgesloten zaten in een auto. De mannen waren in slaap gevallen op de achterbank en de eigenaar van de auto had de auto op slot gedaan. Van binnenuit kregen ze de auto of de ramen niet open, waardoor Hans moest komen om ze eruit te halen. Door de auto op contact te krijgen lukte het om de mannen uit hun benarde situatie te bevrijden. Daarna werd de auto weer netjes op slot achter gelaten. Wat het verhaal extra bijzonder maakt, was de locatie waar de auto stond. Deze stond namelijk in Deventer onder de brug op een welbekende plek…

Advies voor de vakantie

Banden; Controleer altijd je bandenspanning en zeker ook het profiel. Het liefst eens per maand. Elektrische auto’s krijgen minder snel een beurt, dus is het belangrijk dat je zelf beter op je auto moet letten. 

Lekke band; Veel nieuwe auto’s hebben geen reservewiel meer. Op een dag krijgt Hans wel drie tot vier gevallen waarbij men geen reservewiel heeft. En zelf heeft Hans maar één band mee om iemand te helpen. Dus het kan maar zo zijn dat de auto meegenomen moet worden. Voor je op vakantie gaat, zorg ervoor dat je een reservewiel hebt. Dan kun je in ieder geval weer verder.

Vloeistoffen; Controleer je vloeistoffen. Zorg dat je motorolie, koelvloeistof, remvloeistof, ruitenwisservloeistof en aircovloeistof allemaal op peil zijn. Veel mensen denken dat een APK ook een onderhoudsbeurt is, maar dat is niet zo. 

Onderhoud; De Algemene Periodieke Keuring is een in Europa wettelijk verplichte keuring om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen, maar zeker geen onderhoudsbeurt. Dus zorg ervoor dat je auto regelmatig een onderhoudsbeurt krijgt. Neem bij je APK ook altijd een onderhoudsbeurt.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.