Wat heb je nodig voor een effectieve merkboodschap?

Wat heb je nodig voor een effectieve merkboodschap?

Wat maakt een goed merk en wat is van belang bij het opbouwen van een merkidentiteit? Het antwoord is: een effectieve merkboodschap. Het zijn de woorden en de stem die je gebruikt telkens wanneer je met jouw klanten praat, of dat nu op jouw website, sociale media, blog of e-mail is. Het geheim van een goed merk is een consistente, relevante merkboodschap die klanten het gevoel geven dat ze worden begrepen. Dat is waar een goed merk om draait – dat het bedrijf begrijpt wat de klant nodig heeft. Met de juiste merkboodschap geef je jouw bedrijf een onmiddellijk herkenbare merkidentiteit. In dit artikel vind je begintips die je helpen de juiste boodschap vorm te geven.

Begin met de waardepropositie

Jouw merkboodschap begint met een waardepropositie. Hierbij staat centraal wat het belangrijkst is voor jouw klanten en de belangrijkste redenen waarom klanten bij jou zouden moeten kopen. Kortom, de waardepropositie is de ruggengraat van het merk en kan bovendien de focus van de merkboodschap vormen. Hoewel er geen vaste formule is voor een waardepropositie, moet het in ieder geval het volgende communiceren:

  • Wie is de doelgroep die van jou zou moeten kopen?
  • Welke resultaten kunnen zij verwachten?
  • Wat maakt jouw merk anders van de concurrentie?

Een merknaam verzinnen

Jouw boodschap moet natuurlijk een naam vertegenwoordigen! Elke onderneming of organisatie heeft dan ook een goed, uitgedacht merk nodig. Wil je weten waar je op moet letten bij ontwikkelen van een merkidentiteit? Lees dan dit artikel over merknamen bedenken, zodat je een naam kiest die lang meegaat en klanten bindt!

Merkboodschappen moeten uitgebreid worden onderzocht

Als je wilt dat jouw merk de juiste toon weet aan te slaan bij jouw klanten, is het vitaal dat je weet wat belangrijk voor hen is. Dat kun je alleen te weten komen door met jouw klanten te praten en te begrijpen wat ze zeggen. Zoek uit wat mensen van jouw merk verwachten en achterhaal hoe zij hun behoeften en verlangens uiten. Dit geeft je een voorsprong bij het effectief vormgeven van de merkboodschap en het creëren van een weerklank.

Om dit te doen, kun je een korte enquête sturen naar jou potentiële doelgroep. Voor het bereiken van bestaande klanten kun je dit onderzoek ook uitzenden naar jouw mailinglijst of een enquêtelinkje plaatsen op de bedankpagina die verschijnt na een aankoop.

Ga ook langs forums en sociale media en zoek uit waar jouw klanten online te vinden zijn. Zoek uit wat ze te zeggen hebben. Niet alleen over relevante diensten of producten, maar ook over de problemen die zij ondervinden en de problemen die zij graag opgelost zien worden.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.