Zakelijk conflict met een opdrachtgever? Zo pak je het aan

Zakelijk conflict met een opdrachtgever? Zo pak je het aan

Zelfstandig ondernemers werken vaak voor meerdere opdrachtgevers. Als je veel klanten hebt, verdien je vast en zeker een leuk bedrag. Toch is het niet altijd een pretje om voor meerdere opdrachtgevers te werken. De kans op zakelijke conflicten is namelijk een stuk groter als je te maken hebt met meerdere partijen. Ben je zelf inmiddels verzeild geraakt in een zakelijk conflict en is dit de eerste keer? Dan weet je mogelijk niet hoe je dit aanpakt. Daarom vertellen wij je in deze tekst hoe je een zakelijk conflict met een opdrachtgever het beste aan kunt pakken.

Probeer er samen uit te komen

Sommige ondernemers dreigen direct met juridische stappen als er sprake is van een zakelijk conflict met een opdrachtgever. Als je voorheen nooit problemen hebt gehad met de opdrachtgever, is dit niet de beste aanpak. De kans bestaat dat een opdrachtgever hierdoor en afkeer tegen jou krijgt. Mogelijk resulteert dit er zelfs in dat zij de samenwerking stopzetten. Hier zit je uiteraard niet op te wachten, want mogelijk is dit wel een van je grootste klanten. Probeer er daarom eerst eens samen uit te komen voordat je juridische stappen overweegt.

Is er sprake van een zakelijk conflict met een opdrachtgever? Probeer dan eerst contact te leggen. Doe dit bij voorkeur telefonisch. Tijdens een telefoongesprek kun je namelijk een betere toelichting geven dan per mail. Plan eventueel een afspraak in om langs te gaan bij het bedrijf in kwestie, zodat jullie samen om tafel kunnen gaan. Mogelijk resulteert dit er uiteindelijk in dat jullie het probleem uitspreken en weer door één deur kunnen.

Zoek uit of er afspraken op papier staan

Als een opdrachtgever al meermaals voor problemen heeft gezorgd, zit je er mogelijk niet op te wachten om er samen uit te komen. Stap in dat geval niet direct naar de rechter, maar zoek eerst uit of er afspraken zwart op wit staan. Zo heb je mogelijk wel afspraken vastgelegd voordat je voor de opdrachtgever aan de slag ging. Wanneer dit het geval is, kun je eerst uitzoeken of hier iets over het conflict in vermeld staat. Is dit het geval? Dan heeft de opdrachtgever waarschijnlijk geen poot om op te staan. Vergeet niet om mails door te lezen die je met de opdrachtgever hebt uitgewisseld. Mogelijk staat hier ook iets in wat jou kan helpen.

Sluit een rechtsbijstandverzekering af

Wist je dat jij je als ondernemer in kunt dekken tegen zakelijke conflicten? Je kunt namelijk een rechtsbijstandverzekering afsluiten. Hiermee ben je verzekerd voor juridische hulp bij zakelijke conflicten. Wacht niet te lang met zo’n verzekering afsluiten, want je krijgt te maken met wachttijd. Vaak heb je de eerste drie maanden na het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering geen recht op juridische hulp. Er is overigens ook een rechtsbijstandverzekering zonder wachttijd. Ben je nog niet verzekerd voor rechtsbijstand? Dan raden wij je niet aan de eerste de beste verzekering af te sluiten die je tegenkomt. Maak liever eerst een vergelijking voordat je de knoop doorhakt. Zodoende slaag je er ongetwijfeld in de beste rechtsbijstandverzekering voor jouw bedrijf te vinden.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.