Zelfscannen? De 'ouderwetse' kassa blijft populair

Zelfscannen? De 'ouderwetse' kassa blijft populair

Gezellig even een praatje maken met de cassiere: op steeds minder plekken gebeurt het. De afgelopen jaren namen de zelfscankassa’s in populariteit toe. Maar Lochemers sluiten toch liever aan bij een ‘echte’ kassa. En die trend lijkt zich over de wereld te verspreiden. 

Steeds meer supermarkten brengen het aantal zelfscankassa’s terug. Een goed teken, vindt Maartje (63) uit Almen. “Het is erg onpersoonlijk. Hier in de Achterhoek kennen we elkaar allemaal. Dus daar past een zelfscankassa niet.” Vooral 60-plussers denken er zo over. Dat merkt ook de Jumbo. En daarom zal daar altijd een cassiere te vinden zijn. “We geven onze klanten de keuze om snel zelf af te rekenen bij een zelfscankassa, of aan te sluiten bij een lijnkassa. De klant verwacht deze keuzemogelijkheid.”

Kletskassa

Jumbo heeft zelfs een oplossing gevonden om de klanten die heel graag willen kletsen te voorzien. “Wie geen haast heft en het fijn vindt om een praatje te maken, kan in een deel van onze winkels ook terecht bij de zogenoemde Kletskassa” Ton (73) uit het centrum van Lochem heeft ook nog nooit een zelfscankassa van dichtbij gezien. “Ik vind dat gedoe. En het is erg ongezellig. Van mij hadden ze nooit geïntroduceerd te hoeven worden.” 

Volgens Jumbo is het vooral bij jongeren populair. En dat beamen Mark (27) en Julia (24). “Wij pakken altijd de zelfscankassa. Je kan makkelijk je Bonuskaart scannen en bent zo weg. Er staat bijna nooit een rij. Ik ga ook bewust naar de Albert Heijn toe, omdat ze daar een zelfscan hebben.” Of het onpersoonlijk is? “Dat wel. Maar ik ga voor praktische zaken naar de supermarkt. Niet voor een heel gesprek”, lacht Julia. 

Simpel en overzichtelijk

Bij winkels van ALDI is geen zelfscankassa te vinden in de regio. Ze zijn er wel mee aan het testen in enkele winkels. Maar het is niet meegenomen in vernieuwde winkel aan de Hanzeweg in Lochem. “We zien dat sommige klanten de voorkeur geven aan een reguliere kassa, bijvoorbeeld vanwege het persoonlijk contact of de mogelijkheid om met contant geld te betalen”, leggen ze uit. De truc is - volgens de Duitse supermarktketen - om het simpel en overzichtelijk te houden. “We weten dat onze klanten ongecompliceerde en snelle processen waarderen, vooral bij de kassa.” 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.