Wat de N348 en vergrijzing met elkaar gemeen hebben

Wat de N348 en vergrijzing met elkaar gemeen hebben

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

De snelheid tussen Zutphen en Deventer moet verlaagd worden, roepen verschillende partijen. En daarmee zondert Zutphen zich weer een stukje verder af van de rest van het land. Het bijzondere is dat Zutphen weinig invloed heeft op de bereikbaarheid van de gemeente, vanaf de A1. Er ligt namelijk via alle routes een gemeente (of meerdere) tussen. Deze discussie gaat dit keer over de N348 die langs Gorssel loopt. 

Robbert Veenendaal van de Bedrijvenkring Zutphen vertelde onlangs in De Stentor dat hij nu wel achter het idee staat om de snelheid te verlagen. Waarom hij ineens zijn mening heeft aangepast lijkt hij zelf ook niet echt te weten. Als argument haalt hij aan dat wiskundig gezien auto's bij een lagere snelheid beter kunnen doorrijden. Wel wiskundig model hij daarvoor gebruikt heeft vertelt hij niet in de krant, vast niet geheel onbewust. 

Het afzonderen van Zutphen is niet het enige waar rekening mee gehouden moet worden. Ook de veiligheid. Het idee leeft om een fietstunnel aan te leggen. Goed plan! Dat zou namelijk een hele hoop ongelukken met fietsers voorkomen. Ik heb als verslaggever vaak langs de N348 gestaan, om een ernstig ongeluk te verslaan. Geloof me: ik heb daar onsmakelijke situaties gezien. Ook wanneer een auto 60 kilometer per uur rijdt komt dat nog hard aan voor een fietser. Dus veiliger maak je het niet direct. De focus moet daarom gelegd worden op het oversteken van de weg. Op deze manier kunnen auto's ook makkelijker doorrijden. Een win-win situatie. 

Maar de focus is nu verdeeld over het oversteken en de snelheid. De ervaring leert dat wanneer de provincie Gelderland zich op twee dingen tegelijk focust het vaak niet heel succesvol zal worden. Na bewonersavonden in februari zal de provincie samen met de betrokken gemeenten in gesprek gaan. Het is niet alleen voor het vrachtverkeer belangrijk dat onze regio goed te bereiken is. Het is ook voor de vergrijzing een wezenlijk element. Wanneer grote steden lastig te bereiken zijn, verhuizen jonge ambitieuze mensen die kant op. Ze gaan immers niet eerst een half uur 50 rijden voordat ze op de snelweg zijn. 

Nederland is een klein land. Maar sommige delen voelen als heel ver weg, omdat het lastig te bereiken is. Deventer ligt voor je gevoel een stuk dichter bij Amsterdam dan Zutphen. Dit komt omdat je zo op de A1 bent vanuit Deventer. Het zou voor Zutphen - en dus ook Lochem - prioriteit moeten zijn om de gemeenten bereikbaar te houden. Misschien moeten we het over een hele andere boeg gooien. Verbind een snelweg met Zutphen, dat voorkomt dat er nu en in de toekomst dit soort discussies.  

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.