Joop Hekkelman.
© LGLD

Acties

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

We worden dagelijks bestookt met allerlei acties. De ene winkelketen weet het nog fraaier te verwoorden dan de ander. Het pasje om de registratie op orde te houden mag natuurlijk niet ontbreken. De kontzak is inmiddels goed gevuld met een portemonnee vol knellend plastic. Je moet zo’n ding altijd bij je hebben om ten volle te profiteren van kortingen en bonuspunten. 

Het vervelende aan al die acties is dat ‘de brengers van het goede nieuws’ beschikken over jouw e-mailadres. Om de haverklap word je bestookt met de nieuwste voordelen. Koploper zijn de nationale loterijen. Die geven gratis loten weg, wordt gezegd. De waarheid is dat je één keer voor niks meedoet. Trap je er in dan zit je vervolgens vast aan een maandelijkse afschrijving. Zelf goed opletten, negeer die verkooppraatjes is mijn devies. 

"Winkelketens doen nadrukkelijk aan klantenbinding met het pasje"

Winkelketens doen nadrukkelijk aan klantenbinding met het pasje. Met regelmaat melden zij het aantal gescoorde punten. Zij gooien er meestal wat aanbiedingen tegenaan om de klant nogmaals naar de winkel te lokken. Bij Kruidvat doen ze het nog anders.

Op de kassabon van een aankoop staat een code vermeld. Daaronder de tekst dat er aansprekende prijzen te winnen zijn. Voor duizenden euro’s wordt er wekelijks weggegeven. Ja, zelfs een auto zit in het prijzenpakket. Het liegt er niet om. 

Zo kan het gebeuren dat ik op een zaterdagmorgen om elf uur rustig bezig ben met  koffie en krant als opeens een kassabonnetje van Kruidvat over tafel dwarrelt. Of ik de code even wil controleren. Want, wie weet! Vooruit dan maar!

Het inloggen gaat niet vanzelf, er verschijnen allerlei schermpjes die me langs honderden aanbiedingen leiden. Online bestellen kan ook, lees ik her en der. Binnen 24 uur alles in huis. De filosofie van deze winkelketen begint langzaam tot me door te dringen. Eindelijk vind ik de plek met het woord ‘actiecode’. Vol verwachting type ik de letters en cijfers in het wit oplichtende vakje. Bingo! U wint één van onze producten tegen betaling van de halve prijs. Tjonge 50% korting. 

Het innen van de prijs is een deceptie. Een pak tissues van 1,29 euro voor 65 cent. Omdat we langs de winkel rijden nemen we de winst meteen maar mee, samen met een pakket boodschappen ter waarde van 30 euro. Waaronder spullen die misschien ooit nog wel een keer van pas komen. Omdat we er toevallig toch zijn. Begrijpt u!

Joop Hekkelman

Joop Hekkelman is schrijver en kenner van de Achterhoek. Elke vrijdagochtend lees je een column over wat hij meegemaakt heeft of wat hem opvalt.

Meer lezen van Joop Hekkelman?


Reageren? Mail de redactie via reageren@lgld.nl.

Op deze publicatie rust copyright.