Tryfena van Huenen-Notten.
© LGLD

Sinterklaas

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Het is weer bijna zover, Sinterklaas komt weer in het land. Het is een eeuwen oude traditie die door de eeuwen heen wel wat is veranderd; onze sint heeft er zelf nog een poos heel anders uit gezien. Dat was in de tijd dat de protestanten het katholieke feest hadden verboden, ook toen kon het Sinterklaasfeest niet worden verbannen. De Sint kreeg een narrenpak aan met belletjes en zijn gezicht was zwart geschminkt. In die tijd was hij een soort van boeman die stoute kinderen weer in het gareel moest krijgen en zoete kinderen beloonde.

"Eigenlijk mogen we de Pieten discussie wel dankbaar zijn"

Voordat we de Pieten discussie kregen, werd onze Sinterklaas steeds verder van de eerste plaats gedrukt door de Kerstman. Steeds meer Nederlanders deden iets met de kerst in plaats van Sinterklaas. Eigenlijk mogen we de Pieten discussie wel dankbaar zijn, ons culturele erfgoed, het Sinterklaasfeest is weer ontzettend populair. Wel jammer dat de discussie over de rug van de allerkleinste in onze samenleving gaat. We weten niet zoveel over de afkomst van onze zwarte Piet. We weten alleen dat hij er ergens bij gekomen is. We weten niet of hij een slaaf was, ook niet of hij een schoorsteenveger moet zijn geweest. Wat we wel weten is dat hij ter discussie staat. We weten ook dat er een groep mensen hem als symbool van de slavernij zien.

Wat op zich jammer is, want de slavernij is een verhaal op zich. Het is ook jammer dat ze niet praten over de Barbarijse handelaren uit Noord Afrika, die in blanke slaven afkomstig uit Europa handelden. Ook hebben we het niet over de Afrikanen die hun eigen mensen verkochten als slaven. We hebben het alleen over de Nederlander van nu, die de slavernij in stand zou houden door onze zwarte Piet. We hebben ook heden ten dagen nog steeds ontzettend veel mensen die in moderne slavernij leven, het zou om ongeveer 46 miljoen mensen gaan, wereld wijd.

Eigenlijk wilde ik helemaal geen mening geven over de hele discussie over zwarte Piet. Maar nu jaren later ben ik de discussie net als velen, echt meer dan zat. Ik hoop dan ook van harte dat we volgend jaar het eens ergens anders over kunnen gaan hebben rond de Sinterklaas tijd. Misschien wordt het tijd dat we het dan over onze moderne slaven gaan praten, over hoe wij mensenhandel nu echt de wereld uit kunnen gaan krijgen. 

Laat de kinderen nu maar weer genieten van een gezellige tijd, het is hun feestje. 

 

Tryfena van Huenen-Notten

Tryfena van Huenen-Notten is een onderneemster en columnist. Twee keer per maand schrijft ze hier over wat haar opvalt in de Zutphense samenleving.

Meer lezen van Tryfena van Huenen-Notten?


Reageren? Mail de redactie via reageren@lgld.nl.

Op deze publicatie rust copyright.