Dorpsverkeer
Joop Hekkelman.

Dorpsverkeer

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Waar een drukke doorgaande weg het centrum van een dorp of gehucht doorsnijdt wordt gevraagd om beperking van de maximum snelheid. Terecht.

In onze omgeving kennen we dat langs de N348 en N339. Bewoners van Laren, Harfsen en Epse hebben het voor elkaar gekregen of krijgen het binnenkort voor elkaar, allemaal korte stukjes met aanpassingen van de maximumsnelheid. Als automobilist wordt je er knettter gek van. Ik heb het traject Lochem – Gorssel gemeten en geteld. Enkel om te weten of mijn gevoel overeenkomt met de werkelijkheid. Over een afstand van 15 kilometer, moest ik maar liefst vijftien keer mijn snelheid aanpassen. Vooral rond elke bebouwde kom. In plaats van op het verkeer letten, ben je als bestuurder bezig je brein te managen om tijdig het volgende snelheidsbeperkende verkeersbord te spotten. Wat kun je als gevolg daarvan allemaal over het hoofd zien?

De bewoners in dorpen hebben groot gelijk, 30 kilometer is snel genoeg. Jammer dat de weginrichters er blijkbaar lol in hadden om er telkens een stukje van vijftig tussen te proppen voordat je weer 60 of 80 mag. Tja, elke overheidslaag heeft zo zijn eigen wetten en regels om gloriemomenten te vieren.

In enkele dorpen langs de N339 wenst men tenminste één weekend in het jaar helemaal geen doorgaand autoverkeer. Tijdens het jaarlijkse Dorpsfeest wil men onbezorgd de volledige straat gebruiken. Gevaarlijke situaties met spelende kinderen en feestgangers in kennelijke staat wil men voorkomen. Daar is wat voor te zeggen. Omleiden is het credo. Gevolg: op bemodderde en overvolle b-weggetjes moeten vrachtwagens en personenauto’s vreemde capriolen uithalen om elkaar te passeren.

Het pamperen van feestgangers levert gefrustreerde automobilisten op. Dat is pas echt gevaarlijk. Je kunt je oprecht afvragen waar de moeilijkheid zit bij het vinden van een verkeersluw hoekje om biertap en kermisattracties op te stellen.

 

De oplossing richting aanvaardbaar dorpsverkeer voor iedereen moet worden gevonden rond de vergadertafel met alle betrokkenen. Samen een uurtje praktisch en creatief denken, zonder beperkende druk van eigen protocollen, wetten en beleid. Ik weet dat het veel gevraagd is, maar je zult versteld staan van het resultaat. Fluitend van plezier rijden automobilisten daarna met 30 kilometer per uur door elke bebouwde kom. Ook als het feest is.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.