Propellerblad gevonden tijdens opgraving vliegtuigwrak Eefde

Propellerblad gevonden tijdens opgraving vliegtuigwrak Eefde

Maandag is de opgraving van het vliegtuigwrak aan de Scheuterdijk begonnen. Op eerste dag kwam al een propellerblad naar boven. Dat betekent dat de locatie waar wordt gegraven de juiste is. De hoop bestaat ook stoffelijke resten van de Britse piloot William Hurrell aan te treffen.

Het gevonden onderdeel is in zeer slechte staat (zie foto onder). “Het metaal valt bijna uit elkaar als je het aanraakt”, zei majoor bd Arie Kappert maandagmiddag tijdens een persconferentie. De operationeel leider namens de Bergingsdienst van Defensie voegde eraan toe. “De bodem hier laat veel water door en er komt veel zuurstof vrij. Daarvoor erodeert metaal snel. In een kleilaag was het propellerblad veel beter geconserveerd.”

Advertentie

Juiste plaats

Voor Evander Broekman van Leemans Speciaalwerken, de aannemer die het fysieke werk uitvoert, is de vondst vooral een teken dat op de juist plaats wordt gegraven. Het lijkt erop dat vrij diep moet worden gegraven, omdat het vliegtuig loodrecht en van grote hoogte is neergestort. Voor de zekerheid is er bronbemaling aangelegd die tot 10 meter diepte gaat.

Burgemeester Sebastiaan van ‘t Erve sprak van een indrukwekkend project waarbij veel dingen samenkomen. "In Groot Brittannië wordt uitgerekend vandaag Remembrance Day gehouden. Dat dit samenvalt met de dag waarop we hier beginnen te graven naar een slachtoffer van de oorlog, is heel bijzonder.”

Kosten

Van ‘t Erve verder: "Dit is niet zomaar grond verplaatsen. Hier wordt gewerkt met als doel om iemand die zijn leven gaf voor onze vrijheid een laatste rustplaats te bezorgen.” De burgemeester is blij met het feit dat de kosten – er is 4 ton gereserveerd – kunnen worden gedeclareerd bij het Rijk. Voor het Nationaal Programma berging vliegtuigwrakken is 15 miljoen euro beschikbaar. Daarvoor moet landerlijk tussen 15 en 30 kansrijke locaties worden aangepakt. Het project in Eefde is de tweede in die reeks.

Het propellerblad...

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.