Denk aan je snelheid! De politie houdt een snelheidscontrolemarathon in de regio

Denk aan je snelheid! De politie houdt een snelheidscontrolemarathon in de regio

Deze week worden, in het kader van de Europese week van de veiligheid, door het verkeersteam van de politie in Oost-Nederland extra snelheidscontroles gehouden. Zestien Europese landen nemen deel. 

Maandag werd gestart met deze extra snelheidscontroles. Woensdag wordt er van 00.00 tot 00.00 uur een Speedmarathon (speed in de zin van snelheid, geen drugs uiteraard) gehouden. Dit betekent dat er 24 uur achtereen snelheidscontroles worden gehouden.

Snelheidscontroles maken standaard onderdeel uit van de taken van het Team Verkeer van de politie eenheid Oost- Nederland. Het is de bedoeling dat door deze acties de verkeersveiligheid wordt vergroot. Bij één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt een te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Een aanrijding met 30 km per uur met een voetganger, is vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping en kost één op de tien voetgangers het leven. Bij 50 km per uur komt de klap overeen met een val van de derde verdieping en overlijdt de helft. Bij 80 km per uur overlijdt zelfs 90%.

Staande gehouden of boete thuis

Tijdens de controles zullen weggebruikers op allerlei manieren gecontroleerd worden. Snelheidsovertreders die met behulp van een lasergun of videoauto worden betrapt, zullen direct worden staande gehouden terwijl bij de controles met een radarauto de kentekenhouder de boete thuis gestuurd krijgt.

De actie vindt plaats in het kader van de Europese week van de veiligheid die wordt georganiseerd door Tispol. Dit is een breed internationaal Europees netwerk van verkeersspecialisten van de politie.

Locaties

Nu wil je natuurlijk graag weten waar de politie controleert! Locaties voor verkeerscontroles worden gekozen op basis van de risico’s zoals bijvoorbeeld het aantal ongevallen in het verleden. Maar ook bijvoorbeeld geluidsoverlast kan een reden zijn voor controles.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.