Zutphense school De Waaier verliest ruim twee ton door nieuwe rekenmethode

Zutphense school De Waaier verliest ruim twee ton door nieuwe rekenmethode

De Zutphense basisschool De Waaier verliest de komende jaren ruim 200.000 euro door een nieuwe rekenmethode van het ministerie. Dat zegt Henk Mulder van scholenkoepel Stichting Archipel in het NRC

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is al enige jaren bezig met een nieuwe rekenmethode om te bepalen of er risico is op een leerachterstand bij een leerling. Nu wordt er gekeken naar het niveau van de ouders, maar de nieuwe methode kijkt naar veel meer factoren.

Minder geld

Met de nieuwe methode stijgt het aantal achterstandsleerlingen. Het budget voor de extra begeleiding groeit echter niet mee. Ook wordt vanaf volgend jaar het budget anders verdeeld.

Basisschool De Waaier is daar onder andere de dupe van. De school heeft een taalschakelklas en veel kinderen met een migratieachtergrond. Ook werken ze nauw samen met het Zutphense asielzoekerscentrum aan de Voorsterallee. 

"Ik snap dat je een ander systeem bedenkt, maar aan die kinderen is niets veranderd", zegt Mulder van Stichting Archipel in de krant. De school verliest ruim 200.000 euro door de nieuwe berekening. "Toen ik dat aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en raad van toezicht probeerde uit te leggen, zag ik grote ogen: wie heeft dit nou weer verzonnen?"

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.