Brummen Spreekt geeft rapportcijfer 7,4 voor dienstverlening

Brummen Spreekt geeft rapportcijfer 7,4 voor dienstverlening

BRUMMEN – Twee jaar na het eerste onderzoek kregen de panelleden van Brummen Spreekt opnieuw een vragenlijst voorgelegd over de gemeentelijke dienstverlening. Ditmaal met het accent op de dienstverlening van Burgerzaken. Duidelijk is dat deze dienstverlening overwegend positief wordt beoordeeld. Het gemiddelde rapportcijfer bedraagt een 7,4. Het onderzoeksrapport levert weer een grote hoeveelheid informatie op waarmee het gemeentebestuur de dienstverlening verder kan aanscherpen en verbeteren. De resultaten van het onderzoek leest u op de speciale website van het inwonerspanel: www.brummenspreekt.nl.

Eind 2014 is het inwonerspanel geïntroduceerd onder de naam ‘Brummen Spreekt’. Iedere inwoner vanaf 16 jaar kan zich (ook nu nog) heel eenvoudig en gratis via de website www.brummenspreekt.nl aanmelden als lid. Ongeveer viermaal per jaar kan het panellid zijn of haar mening geven over een actueel onderwerp. Het gemeentebestuur hecht veel waarde aan de meningen, ideeën en denkkracht van haar inwoners. Ook als het gaat om de wijze waarop de dienstverlening van ‘burgerzaken’-producten zoals paspoorten en rijbewijzen verloopt.  De resultaten van dit vijfde onderzoek worden in de komende periode bestudeerd. Waar nodig en wenslijk wordt de dienstverlening aangepast en verbeterd.

Verschil in communicatiekanaal
In totaal hebben 480 panelleden de vragenlijst ingevuld. Het panel bestond op dat moment uit 841 inwoners, dus een deelnamerespons van ruim 57 procent. Het persoonlijke contact via een bezoek aan gemeentehuis of gemeentewinkel heeft bij de panelleden de voorkeur. Van de panelleden die het laatste jaar contact heeft gehad met burgerzaken heeft 57 procent voor deze weg gekozen, op de voet gevolgd door telefonisch contact (42%), e-mail (36%) en website/digitaal loket (29%). De dienstverlening wordt met een rapportcijfer 7,4 gewaardeerd, waarbij ruim 15 procent een onvoldoende geeft en 57% een rapportcijfer 8 of hoger. Overigens scoort het contact via de balie met een 7,8 het hoogst, terwijl het contact per brief een rapportcijfer 6,9 oplevert.

Wensen
In het onderzoek werden verschillende vragen gesteld over de behoefte van panelleden als het gaat om de dienstverlening. Zo geeft 35 procent aan in (zeer) grote mate behoefte te hebben om het contact met de gemeente digitaal te regelen. Ook geeft 68 procent aan dat zij graag zien dat er in de gemeentewinkel in Eerbeek hetzelfde geregeld kan worden als in het Brummense gemeentehuis. Ook vindt 42 procent dat de gemeentewinkel meer open moet zijn op afspraak en 51% voor vrije inloop. Het thuisbezorgen van het paspoort is niet nodig in de ogen van 43,5 procent. Iets meer dan de helft (51,5%) vindt dat dit als optie mogelijk moet zijn, terwijl 5 procent dit als standaardwerkwijze uitgevoerd zou willen zien. Een zeer ruime meerderheid (74,5%) is voorstander van een ontvangstbevestiging wanneer een e-mail naar de gemeente Brummen is verzonden.

Het vervolg
Het gemeentebestuur gebruikt de resultaten van dit onderzoek om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van de huidige dienstverlening. Ook wil de gemeentebestuur de openingstijden van de balies burgerzaken beter afstemmen op de behoeften van inwoners. Tot slot leveren de resultaten van dit onderzoek een bijdrage in de koers die de gemeente wil inzetten als het gaat om de digitale dienstverlening.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.