Provincie Gelderland: 'Deel N348 50km/u maken was logische keuze'

Provincie Gelderland: 'Deel N348 50km/u maken was logische keuze'

Je mag maar 50 kilometer per uur rijden op de N348 tussen de Polbeek en de turborotonde bij Zutphen. Volgens de provincie is dat een logische, maar wel een moeilijke, keuze geweest. 

Verkeersexpert Jacob de Vries vertelde eerder dat dit stuk weg gemaakt is om 80 kilometer per uur op te rijden. De provincie Gelderland heeft daar echter niet voor gekozen. “De ruimtelijke inpassing van het tracé was een zoektocht in een langdurig proces wat ook via de Raad van State uiteindelijk is gelopen”, legt woordvoerder Petra Borsboom uit. 

De uitleg van de verkeersexpert. Lees verder onder de audio...

Afwegingen

De provincie heeft afwegingen moeten maken tussen diverse zaken, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, doorstroming, het terugdringen van vrachtverkeer, geluidsoverlast voor woningen aan de weg, de luchtkwaliteit en het ontwerp van de weg. Een hele hand vol dus! “De uiteindelijke oplossing is vooral bepaald door de ruimte die er nodig was en is om het tracé te in te passen in de ruimte”, legt Borsboom uit.

“In overleg met de gemeente is ervoor gekozen om het hele traject van het zorgcentrum tot Brandoil naar 50 km af te waarderen maar de 80 km inrichting tussen zorgcentrum en de spoortunnels te handhaven.”

Karrensporen

De woordvoerder legt uit dat het niet makkelijk is om alle provinciale wegen in Gelderland goed in te richten. “Provinciale wegen zijn vroeger vaak ontstaan uit karrensporen. We moeten deze wegen nu steeds aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. Binnen dit spel van passen en meten kiezen we voor de meest optimale en veilige oplossing voor de verkeersdeelnemers.” 

"Als er daadwerkelijk partijen klagen kan het zijn dat de berekende intensiteit van toen nu overschreden wordt"
Petra Borsboom

Blijft het dan voor altijd 50 kilometer per uur op dat stuk? De provincie legt uit dat het niet in beton gegoten zit. “Circa twee jaar na opening was toen duidelijk merkbaar dat de nieuwe rondweg het doorgaande verkeer uit de kernen weerde. Als er daadwerkelijk partijen klagen kan het zijn dat de berekende intensiteit van toen nu overschreden wordt. Dat zouden verkeerstellingen kunnen uitwijzen. Tot op heden hebben we die aanwijzingen nog niet”, aldus Borsboom. 

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.