Medewerkers Zutphense Albert Heijn XL over de CAO-problematiek
De Albert Heijn XL in Zutphen.

Medewerkers Zutphense Albert Heijn XL over de CAO-problematiek

Een flink aantal mensen werd zaterdag 'afgeleid' bij het boodschappen doen. Bij de ingang van de Albert Heijn XL in Zutphen stond een team van FNV Jong actie te voeren. De -veelal jonge- supermartkmedewerkers worden vaak in de verkeerde salarisschaal ingedeeld en krijgen daarvoor structureel minder betaald dan waar ze recht op hebben. Het is een landelijk probleem, maar in hoeverre speelt het in Zutphen?

Werk jij in een supermarkt?

Werk je in een supermarkt en wordt je ook ingedeeld in de verkeerde salarisschaal? Dan komen wij graag met je in contact. Stuur een mail naar [email protected]. Je blijft natuurlijk anoniem.

De supermarktmanager van de Albert Heijn XL beweerde tegenover FNV Jong dat het in zijn winkel niet speelde. Medewerkers van de desbetreffende supermarkt zeggen echter dat het probleem wel speelt bij de winkel. Dat zeggen ze zowel tegen FNV Jong als tegen de redactie van deze nieuwswebsite. De medewerkers willen anoniem blijven, 'bang' voor de mogelijke gevolgen. Volgens het FNV hebben verspreid over het land al enkele medewerkers geen contractverlening gekregen nadat ze klaagden over de CAO-problematiek. 

Salarisschaal

“Als het om uren uitbetalen gaat is het wel goed geregeld bij de Albert Heijn in Zutphen. Niemand werkt in zijn eigen tijd”, legt een medewerker uit. Ze krijgen daar per kwartier uitbetaald. Na eerdere aantijgingen in de media werd daar ook streng op gecontroleerd. 

Echter speelt het verhaal rondom de verkeerde salarisschalen waarin medewerkers zitten wel aan de hand daar. “Lang niet iedereen wordt ingedeeld in de juiste salarisschaal. Hierdoor krijgen ze minder betaalt.” 

Een andere medewerker zit zelf in de verkeerde salarisschaal. “Ik krijg te weinig betaalt. En dat is best vervelend. Ik heb het al eens aangegeven maar dat had geen zin.” 

CAO

De assistent-supermarktmanager kon weinig zeggen over het verhaal. "Ik weet niet of het speelt, ik ben net terug van vakantie." Voor verdere uitleg verwijst hij door naar het hoofdkantoor in Zaandam. Die geven slechts oppervlakkig uitleg. "Ik kan niet anders dan aangeven dat al onze winkels zich aan de CAO moeten houden", aldus een woordvoerder. "Wij zullen onderzoeken hoe het kan dat hierover in de winkel tegenstrijdige geluiden zijn."

"Ze leggen telkens de verantwoordelijkheid bij iemand anders"
Duygu Akcay (FNV Jong)

Duygu Akcay, bestuurder van FNV Jong, vind de reactie 'typisch'. "Ze leggen telkens de verantwoordelijkheid bij iemand anders. Het ligt aan de medewerker, of het ligt aan het filiaal en het ze noemen het een 'incident'." Het FNV opende onlangs een meldpunt voor supermarktmedewerkers. "Daar hebben we tientallen meldingen binnengekregen, soms zelfs met loonstrookje erbij als bewijs. Het is dus echt geen incident, maar gewoon een structureel probleem."

Lees verder onder de video van de actie van het FNV in Zutphen...

Randstad

Opvallend veel meldingen komen van buiten de randstad, stelt Akcay. "Daarom zijn we ook actie gaan voeren in Zutphen. Toen we daar stonden, vertelde de bedrijfsleider dat het probleem niet bij hun speelde. Nog geen vijf minuten later kwam een medewerker aanlopen die vertelde dat het wel degelijk speelde." Het hoofdkantoor van Albert Heijn kan niets zeggen daarover.

FNV hoopt dat de CAO snel goed wordt nageleefd. "Er zijn afspraken gemaakt (de CAO, red.). Je kan niet een afspraak maken en dan achteraf zeggen dat je het toch op je eigen manier doet." aldus het FNV.

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.