Niet alleen bij bladeren en sneeuw, maar ook bij warm weer ervaart het treinverkeer hinder

Niet alleen bij bladeren en sneeuw, maar ook bij warm weer ervaart het treinverkeer hinder

Het is prachtig weer. Dus je zou denken dat de treinen dan ook als een zonnetje rijden. Er zijn immers geen bladeren, en de rails kan ook niet op een andere manier glad worden. Maar niets is minder waar. 

Door de warme zon kan het treinverkeer ook hinder ondervinden. "Bij deze temperaturen houdt ProRail extra goed de staat van de spoorstaven in de gaten", legt ProRail uit. De spoorstaaf kan bij 25 graden opwarmen naar 70 graden. Hierdoor kan deze dus uitzetten, wat voor vertraging zorgt. 

"Voor ProRail betekenen de zomerse temperaturen, dat we extra alert zijn op de effecten van het warme weer op het spoor. Het spoorsysteem is gevoelig voor grote plotselinge temperatuur stijging. We wapenen ons zo goed mogelijk hiertegen", aldus de spoorbeheerder. 

Spoorlopers 

Het warme weer kan ook nog voor meer spoorlopers zorgen. Spoorlopers zijn personen die te dicht langs het spoor wandelen, of er zelfs op. " Mensen die de hond uitlaten of kinderen die spelen langs het spoor. Het klinkt heel onschuldig, maar machinisten schrikken zich rot en het levert flinke vertraging op voor het treinverkeer. Daarnaast is het levensgevaarlijk", waarschuwen ze. 

In de regio zijn er geen grote vertragingen geweest tot nu toe. Wel is het advies de reisplanner te checken. ProRail is ondertussen bezig met een extra onderhoudsbeurt. "Voordat de zomer begint, plaatsen spoormedewerkers koelapparatuur in de technische ruimtes bij het spoor. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt."

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.