Opinie: Vliegveld Lelystad gaat open, en dat is goed

Opinie: Vliegveld Lelystad gaat open, en dat is goed

Vliegveld Lelystad gaat open en dat is goed. Het geeft voor Schiphol de mogelijkheid om te groeien en voor Lelystad is het goed voor werkgelegenheid en economische groei.

Jeroen Flantua

Jeroen Flantua

Evenwicht Ede

Maar, het lijkt erop dat de minister haar besluit neemt zonder de bezwaren van gemeenten en milieubewegingen mee te nemen. Het is dan ook wel heel erg toevallig dat juist nu, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen, de minister besluit om de opening met een jaar uit te stellen. Haar verdediging bij Jinek, dat zij niet verantwoordelijk is voor besluiten uit het verleden, is flauw te noemen. Zij valt hiermee haar oud college mevrouw Schultz-van Haegen af. Beide zijn ze VVD-ers. 

Gezien het verloop hiervan vanaf 2015 ben ik een beetje wantrouwend tegenover de integriteit van de minister. Ik ben ervan overtuigd dat dit uitstel er puur mee te maken heeft dat zij op deze manier haar achterban en ook die van haar coalitiepartners een punt wil geven bij de gemeenteraadsverkiezingen. Zij staan er in de peilingen al niet zo best voor. Maar los van de politieke belangen zijn er andere redenen om alert te zijn op de ontwikkelingen van vliegveld Lelystad en de besluiten van de minister. Welk besluit er ook wordt genomen, er zal altijd hinder worden ondervonden van het vliegverkeer boven een groot gedeelte van Nederland. Een verwijtbare fout van de commissie, die het besluit heeft genomen om uit te wijken naar Lelystad, is dat er niet is gekeken naar de offshore mogelijkheid. Een offshore-vliegveld is uiteindelijk de enige oplossing om het vliegverkeer van en naar Nederland te laten groeien.

"Ik heb het al even gehad over de hinder die we gaan ondervinden van het extra vliegverkeer vanaf Lelystad"
Jeroen Flantua

Maar wat kunnen we nu doen om extra druk bij de minister neer te leggen? Ik heb het al even gehad over de hinder die we gaan ondervinden van het extra vliegverkeer vanaf Lelystad. Je zou kunnen zeggen dat deze hinder een vorm van schade is. Onroerend goed zal vrijwel zeker in waarde dalen daar waar het vliegverkeer laag over komt. Er zijn nu al bedrijven die schade lijden vanwege het uitstel en wat te denken van de schade aan het milieu. We hebben gezien hoe moeilijk het in Groningen gaat om je schade vergoed te krijgen en dan wil ik dit absoluut niet vergelijken met de schade en het leed die de Groningers lijden, want dat is vele malen erger. Maar het principe om je schade afgehandeld te krijgen, is hetzelfde. Je zou dit dan ook vooraf goed moeten regelen. Met andere woorden: er zou een schadefonds opgericht moeten worden. Hiermee regel je vooraf de afhandeling van schades aan bewoners en bedrijven. Als er zo’n schadefonds komt dan voelt de minister -nog voordat ze een eindbesluit heeft genomen- de pijn al die er gaat komen. Ik ga er vanuit dat zowel de minister als het gehele kabinet dan zorgvuldiger een eindbesluit zullen nemen. Hiermee leg je extra druk op het ministerie en het kabinet. Om een schadefonds ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen, is er een burgerinitiatief gestart om 40.000 handtekeningen bij elkaar te krijgen. Daarmee kunnen we het initiatief voor een schadefonds op de agenda van de Tweede Kamer zetten en kunnen we een pleidooi houden over de essentie van dit initiatief.

 

 

 

Disclaimer

LokaalGelderland biedt ruimte voor opiniestukken. Echter moeten ze uiteraard wel journalistiek verantwoord zijn. Het opiniestuk is niet geschreven uit naam van LokaalGelderland, maar uit naam van de auteur. Jouw opiniestuk op LokaalGelderland.nl? Neem contact op via [email protected].
Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.