Waarom je moet opletten met dingen kopen op Facebook

Waarom je moet opletten met dingen kopen op Facebook

Je ziet het steeds meer. Advertentie's op sociale media, met name Facebook, met daarin 'KOOP NU' en 'BESTEL DIRECT'. Maar dat is gevaarlijk, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De ACM waarschuwt consumenten dan ook goed op te letten bij aankopen starten op sociale media. Zulke 'impulsaankopen' zijn gevaarlijk, stelt de toezichthouder. "Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen." stelt Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM.

Adres onbekend

Vaak zijn de advertentie's na de aankoop niet meer terug te vinden en weet je nauwelijks bij wie je het besteld hebt. Als je achteraf problemen hebt weet je niet bij wie je moet zijn. De ACM waarschuwt daarom dat je altijd alles moet checken, zelfs of het telefoonnummer klopt, omdat oplichters vaak neppe nummers gebruiken.

De toezichthouder komt met een campagne om consumenten wakker te krijgen. 'Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.' is de slogan.

De ACM richt zich met haar campagne specifiek op de doelgroep van 15-25 jarigen omdat zij zeer actief zijn op social media en extra gevoelig zijn voor impulsaankopen.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.