Open brief aan wethouder Coby Pennings over Zwembad de IJsselslag
Het zwembad.

Open brief aan wethouder Coby Pennings over Zwembad de IJsselslag

Wekelijks zwemt de Zutphense Eric van der Zwaluw bij zwembad de IJsselslag. Maar op zijn gemak voelt hij zich daar niet! Daarom heeft hij een open brief geschreven aan wethouder Coby Pennings die over sport gaat.

In zijn brief schrijft hij het “zeer teleurstellend” te vinden dat Pennings als wethouder “de schijn ophoudt geen partij te zijn in het al lang slepende conflict tussen De IJsselmeeuwen en zwembad exploitant SSAZ.”

De Zutphenaar vreest dat de zwemvereniging op den duur de huur niet meer kan betalen: “Onder deze druk hebben wij een enorme huurstijging moeten accepteren, naast het inzetten van vrijwilligers in het zwembad om de kosten nog enigszins te dempen. Het zwembad heeft onder dezelfde druk moeten toezien hoe de inzet van onze vrijwilligers zorgt voor de verdringing van een deel van de werkgelegenheid in het zwembad. De huidige situatie is dus het rechtstreekse gevolg van de positie waarin vereniging en SSAZ zijn gemanoeuvreerd door de gemeente.”

"Uw mooie nieuwe bad wordt kapot gemaakt"
Eric van der Zwaluw

Verantwoordelijkheden

Hij schrijft verder: “Saillant detail: Op dit moment betalen wij als leden voor een uurtje trainen meer dan de normale entreeprijs van het bad én moeten wij daarnaast vrijwilligerswerk verrichten. Veelvuldig contact met de gemeente hierover leidde tot dezelfde reactie: het is niet anders.” Volgens Van der Zwaluw betekent politiek actief zijn verantwoordelijkheden nemen: “U doet dat niet en dat heeft tot gevolg dat het voortbestaan van onze club in het geding is.”

We vroegen eerder al Zutphenaren wat ze van de rel vinden. Lees verder onder de video...

De conclusie van de open brief is dat er snel een ander bestuur moet komen. “Uw mooie nieuwe bad wordt kapot gemaakt door een stichting die niet capabel is. De gemeente staat er bij en kijkt er naar. Als u besluit om nog een paar jaar te wachten met ingrijpen, bijvoorbeeld totdat u uw onderzoek naar een nieuw op te richten Sportbedrijf heeft afgerond, ben ik bang dat het voor onze club én uw bad te laat is.”

"Wij hebben gemerkt dat het geduld op is met betrekking tot de situatie rondom de IJsselslag"
Martijn Siemes, Burgerbelang

En dat vind niet alleen Van der Zwaluw, maar hij heeft ook de politieke partij Burgerbelang aan zijn zeide. Ze roepen het college in een motie op om het huidige zwembadbestuur aan de kant te zetten en een interimbestuur aan te stellen. "Wij hebben gemerkt dat het geduld op is met betrekking tot de situatie rondom de IJsselslag. Niet alleen bij de inwoners van de gemeente, maar ook bij de andere politieke partijen. Deze motie kan een aanzet zijn tot een breed gedragen oplossing." licht fractievoorzitter Martijn Siemes daarover toe.

Bekijk ook:

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.