Wandelaars voorzien lokale ondernemers van 40.000 euro extra omzet

Wandelaars voorzien lokale ondernemers van 40.000 euro extra omzet

Snel een terrasje pakken bij je favoriete horecazaak of een goede maaltijd bestellen: we steunen sinds het uitbreken van de pandemie de horeca flink. Maar wat als je meerdere ondernemers tegelijk wil ondersteunen? In Zutphen werden de afgelopen tijd wandelingen georganiseerd langs ondernemers, om zo meerdere vliegen in één klap te vangen.

In het kort

  • Er werd veel omzet gecreëerd voor gesloten horeca.
  • Mark Schuitemaker: 'We zijn blij met de reacties van de gasten en van de horeca'.
  • Organisatie bezint zich op vervolg.

De afgelopen zondagen deden er al meer dan duizend mensen mee aan de twee wandelingen die georganiseerd worden. Je hebt een Culinaire Wandeling en een Sunday Hike door Zutphen en Warnsveld. Kassa voor de ondernemers: er is meer dan 40.000 euro omzet gecreëerd hierdoor. Mark Schuitemaker, directeur van Stichting Zutphen Promotie, stippelde de routes uit. "Ik ben heel blij met het resultaat. Het past ontzettend goed bij Zutphen: genieten van onze mooie stad en de groene omgeving en onderweg ook nog eens heerlijk eten."

Teveel animo

Ze hadden het zelf een klein beetje onderschat, want toen de tweede editie in verkoop ging vloog de website van het gesubsidieerde platform eruit. Ook de andere wandelingen zaten snel vol. "We wisten al dat vergelijkbare concepten in andere steden succesvol waren, dus die verwachting hadden we ook hier. Hier combineer je het namelijk ook nog eens met een route door een van de mooiste historische binnensteden mét een groene omgeving."

Lees verder onder de foto...

Mark Schuitemaker van Zutphen Promotie. | LGLD
Mark Schuitemaker van Zutphen Promotie.

De Sunday Hike bood wandelaars, na een start met een koffie to go in Zutphen een route met diverse stops. De tocht ging richting Warnsveld, om ook daar de horeca te steunen, en voerde de deelnemers langs de IJssel. Onderweg werden ze ook nog getrakteerd door een foodtruck. In totaal liepen zij zo’n negen kilometer.

Voor wie minder wil wandelen en meer wil eten is er de Culinaire Wandeling, van ongeveer zes kilometer lang. Deze liep door het historische centrum en over de Noorderhaven, langs vijf stops. "We zijn heel erg blij met de reacties van de gasten en van de horeca", blikt Schuitemaker terug. "Meer dan twintig horecabedrijven werkten samen om dit tot een succes te maken. Zij hebben deze routes goed benut om zich te presenteren aan een groot publiek."

Wanneer is het weer?

De komende maand bezint Zutphen Promotie zich met de horeca op vervolgmogelijkheden. "Eerst eens bezien wat de versoepelingen van de coronamaatregelen teweegbrengen. Afgelopen weekend zaten de terrassen al mooi vol en we zien weer mensen in de stad lopen. Laten we hopen dat alle cijfers zich positief blijven ontwikkelen, zodat we snel en verantwoord weer een volgende stap kunnen zetten. We denken dat we voor de zomer nog wel een aantal wandelingen gaan plannen."

De terrassen zijn onlangs weer geopend...

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.