'Oudere e-bikers moeten verplicht een helm dragen', aldus e-bikers
verslaggever Jesse Sprikkelman (l) en verslaggever & e-biker Harm seubring (r).

'Oudere e-bikers moeten verplicht een helm dragen', aldus e-bikers

Vorig jaar is het aantal fietsers die op een elektrische fiets rijden, ook wel e-bikers genoemd, omgekomen in het verkeer. Deze fietsen kunnen vrij hard, je hebt zelfs speed pedelecs die 45 kilometer per uur rijden. Zijn die elektrische fietsen niet veel te gevaarlijk?

Jesse Sprikkelman peilt meningen op straat. Lees verder onder de video...

LokaalGelderland-verslaggever Harm Seubring rijdt op een elektrische fiets en kijkt vooral naar de praktische kant. "Het is fijn voor oudere mensen en ook jongeren die een groot stuk naar school moeten rijden." Voor een speed pedelec heb je een rijbewijs nodig, voor normale elektrische fietsen niet. Moet daar verandering in komen? "Ik ben daar op tegen", beklemtoont Seubring. "Je ontneemt de ouderen het fietsgenot, omdat het extra geld kost."

Helm

We vroegen op straat wat mensen van de elektrische fietsen vinden. Een voorbijganger die zelf een elektrische fiets heeft: "Je ziet vaak ouderen die niet meer om kunnen kijken. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Het is niet altijd verstandig is dat zij op zo'n fiets stappen." Een andere fietser: "Ik heb een spiegel en een helm. En die helm zou wel verplicht mogen worden, voor alle fietsers."

Een man die zich voortbeweegt op een normale fiets. "Ik zie een fiets aankomen, maar kan niet inschatten hoe hard deze gaat." Maar een rijbewijs vind hij een slecht idee. "Zet er een snelheidsbegrenzer op." Een jongedame: "Ze gaan best wel hard. En dan heb ik het vooral over de ouderen. Als ze vallen kunnen ze best wel wat breken."

Recordaantal doden

De meeste verkeersdoden vallen onder fietsers. Landelijk kwamen er vorig jaar 229 om. Het CBS spreekt over het hoogste aantal omgekomen fietsers in 25 jaar. In ons land verongelukte 74 personen op een elektrische fiets vorig jaar. In 2019 waren dat er 65.

De helft van het aantal verkeersdoden was 60 jaar of ouder. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep nam af van 324 in 2019 naar 306 in 2020. De gestage daling van het aantal verkeersdoden onder ouderen is al langer zichtbaar. Oudere dodelijke verkeersslachtoffers (60-plus) hebben relatief vaak een fietsongeval, terwijl verkeersslachtoffers jonger dan 60 jaar voornamelijk omkomen bij een auto-ongeluk.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.