Door conversie optimalisatie meer leads en orders!

Door conversie optimalisatie meer leads en orders!

Veel mkb-bedrijven zijn al bezig met online marketing. Ze richten zich vooral op het verkrijgen van meer bezoekers op hun site / shop. Ze zetten in op online adverteren (Google Ads), social media, affiliate marketing. Iedere extra bezoeker is een kans op een lead of order, zo wordt er geredeneerd.

De meeste bedrijven houden zich nog niet bezig met conversie optimalisatie. Hoe zit dat bij jullie? Met conversie optimalisatie haal je meer uit je bezoekers en juist hier liggen grote kansen voor het mkb.

De betekenis van conversie optimalisatie

Graag start ik met het uitleggen wat conversie optimalisatie betekent. De betekenis van conversie optimalisatie en het waarom van conversie verhogen is het optimaliseren van je online conversies = webshop- / websiteoptimalisatie (online effectiviteit verbeteren).

Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / in jouw webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • een offerteaanvraag
  • een (eerste) betaling
  • een telefoontje
  • een aanmelding op een programma
  • een inschrijving op een nieuwsbrief
  • et cetera.

Hoe kun je nu deze conversie verhogen?

Dat is de vraag die mij vaak gesteld wordt. Want het leuke is: als het lukt om de conversie echt te verhogen, dan is dit direct voelbaar in het resultaat.

Een conversieverbetering van 50% staat vaak gelijk aan een verhoging van de online resultaten van 50% (50% meer orders of meer leads). Genoeg redenen om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan, zeker voor mkb-bedrijven! Hieronder tips om de conversie van je site / shop te verhogen.

1. Werk aan positionering = conversie verhogen

De meeste mkb-websites / -webshops zijn relatief onbekend (ze hebben niet de naamsbekendheid van een Coolblue of een hema.nl). Dan is het dus extra belangrijk dat je website / webshop zelf direct het verhaal vertelt! Dat is waar positionering conversie optimalisatie raakt.

Essentiële vragen (en vooral de antwoorden) helpen hierbij:

  • In welk segment ben je werkzaam?
  • Welk probleem wordt er opgelost?
  • Waarom biedt jouw bedrijf de beste oplossing?
  • Hoe ziet de ideale doelgroep / klant eruit?
  • Wat zijn de belangrijkste USP’s?

Antwoorden op deze vragen zijn bouwstenen om nieuwe bezoekers direct te laten snappen wat ze kunnen verwachten! De creatie van een voorkeurspositie in hun mindset! Ze weten beter waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten, klikken sneller door… allemaal goed voor het verbeteren van de conversie.

2. Overtuigende wervende teksten = conversie optimalisatie

Dit is een zeer essentieel element in de totale mix van conversie optimalisatie. Of het nu gaat om een webshop of website: wanneer teksten authentiek overtuigen en verleiden, zetten ze aan tot actie. Een belangrijk element hierin is het perspectief waarin de teksten zijn geschreven. Ze zijn er totaal voor de bezoeker, zijn vanuit zijn perspectief gemaakt! 100% pakkende teksten! In plaats van ‘wij / ons’ naar ‘jij / jullie’!

Daarnaast zit de overtuigingskracht ook in het feit dat de teksten niet primair gaan over het aanbod, maar juist over het resultaat ervan! (Verkoop boren en geen gaten.) En… een tekst mag slim opgebouwd worden:

  • Benoem het probleem / dilemma van je bezoeker.
  • Geef aan wat oorzaken kunnen zijn.
  • Vertel dat het ook anders kan.
  • En kom dan pas met jouw product / dienst.

De conversie verhogen met storytelling

Het gaat dus niet alleen om de concrete zaken: productspecificaties, omschrijving van een dienst. Maar het gaat om het verhaal… een stuk storytelling dat jouw site / shop veel wervender en aantrekkelijker maakt. Weer een stukje conversieoptimalisatie.

3. Hanteer heldere Call to actions

De bezoeker die je vooral wilt laten converteren, is de bezoeker die nieuw is (terugkerende bezoekers hebben vaak al voor jouw website / webshop gekozen). Juist deze nieuwe bezoeker kent jouw webshop / website nog niet. Het is zeer belangrijk om juist voor deze nieuwe bezoekers te werken met heldere CTA’s (calls to action). Als online wegwijzers.

CTA’s verhogen de conversie

Zo help je de bezoeker een handje met het geven van mogelijk interessante content. Dit kan dik commercieel (in een webshop), maar dit kan ook dun redactioneel... de manier hangt af van je bedrijf. Belangrijke punten hierbij zijn: consistentie, wees concreet, onderzoek bezoekerspaden, hoeveelheid en frequentie, eenvoud en, vooral belangrijk, testen met CTA’s en optimaliseren.

Ook aan de slag met conversie optimalisatie?

Bovenstaande punten ten aanzien van conversie optimalisatie helpen om je mkb-websites / -webshop online effectiever te maken. In dit artikel geef ik er 3, maar in totaliteit kunnen het er wel 20 of meer zijn.

Ga ermee aan de slag of bezoek mijn website.

Marco Bouman, de schrijver van dit artikel, helpt al sinds 2007 mkb-bedrijven met conversie optimalisatie en online groeien.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.