Oerend hard door de Achterhoek: De leukste motorroutes!

Oerend hard door de Achterhoek: De leukste motorroutes!

De Achterhoek is een fantastische omgeving om met je motor te gaan toeren. Ruim veertig jaar geleden zong de Achterhoekse rockgroep Normaal er al over met hun hit over motorrijden 'Oerend Hard' (1977); een ode aan de streek én de motor. Het landschap is afwisselend en steeds verrassend met boerenland, bossen, kastelen, dorpen en steden. Je hobbelt hier over onverharde wegen of scheurt over glad asfalt. De lokale bewoners noemen niet-Achterhoekers  ‘westerlingen’. Ben jij zo’n westerling met een motor? Hoog tijd om deze uithoek van het land eens te verkennen!

De wortels van Normaal

Wanneer je wilt ontdekken waar de roots van de rockgroep liggen, dan moet je eigenlijk beginnen in Hummelo, de geboorteplaats van de zanger van de band; Bennie Jolink. Wat je ook beslist niet mag missen is Café De Tol, gelegen tegenover het Tolhuis de Wittebrink nabij Bronckhorst. Jarenlang was dit de stamkroeg van de band en aan de stamtafel zijn veel ideeën voor liedjes geboren. Stippel dus een mooie route uit waarbij je in dit café even een rustpauze kunt houden. 

Rondje Achterhoek tussen de velden

Maar ook als je alleen maar ‘oerend hard’ wilt scheuren, is de Achterhoek de perfecte omgeving. Maak bijvoorbeeld een toer over de B-weggetjes dwars door de velden en geniet van de natuur. Rijd langs de Duitse grens waar je talloze dorpjes doorkruist en ook langere, rechte stukken kunt rijden, zodat je het gas lekker in kunt drukken. 

Start bijvoorbeeld je toer in Arnhem en rijd o.a. via de Nederrijn, naar Enschede en vervolgens in westelijke richting helemaal naar Deventer. Je komt over landweggetjes, langs pittoreske dorpen en vele, fraaie vergezichten. Onderweg stop je bij Kasteel Ulenpas, bezichtig je in Hengelo de kerk en de Wagenschuur –een schitterend landhuis–, doorkruis je het natuurgebied Korenburgerveen en stap je even af om het seinhuisje van het museumspoor tussen Boekelo en Haaksbergen te bekijken. 

Bereid je wel goed voor

Als je een toer gaat maken door de Achterhoek, dan mag een goede voorbereiding natuurlijk niet ontbreken. Het eerste wat je doet is natuurlijk een route maken om zoveel mogelijk van de locaties die je hier leest te bezoeken. Maar er zijn natuurlijk ook nog een aantal andere dingen waar je aan moet denken. 

Zo is het altijd handig om als eerste even te checken of je motorhelm nog geschikt is voor het ritje wat je wilt maken. Zo kan een systeemhelm beter passen bij je rit dan bijvoorbeeld een integraalhelm. Daarnaast is het ook handig om altijd even te kijken naar het weerbericht en te kijken welke kleding je aan gaat doen. Want je wilt natuurlijk niet te koud gekleed gaan als het hard waait of regent. Je wilt ook niet te warm gekleed zijn als het zonnig is en de zon volop schijnt. Vergeet overigens ook niet om van te voren al pauzes in te plannen voor tijdens de rit, dan hoef je daar tijdens het rijden niet meer over na te denken.

Korte, mooie rit

Heb je zin in een rit die niet al te lang is en waar onderweg veel te zien valt? Start eens in het grote dorp Ulft en rijdt lekker slingerend door het gebied. Via Wehl rijdt je door richting Doesburg, daarna  Bronkhorst, Wichmond, Veldhoek en Halle.

Onderweg kom je langs molens, de plas Stoombroek,  door het schitterend stadje Bronkhorst – daar moet je zeker even afstappen en rondkijken - , het elegante Hof te Blaak en een fraai kasteel in Baak. Bij het dorp Vorden staan ook een paar mooie kasteeltjes die zeker de moeite waard zijn om even te bekijken. Daarna volgen nog veel meer prachtige, steeds verrassende plekjes in het Achterhoekse coulissenlandschap.

Oerend Hard in de avond

In de zomermaanden is het natuurlijk ook fijn om in de avond te rijden, er hangt dan een andere sfeer die heel rustgevend en ontspannen is. 

Stel zelf je eigen route samen, of kijken eens online. Daar kunt je de mooiste routes in de Achterhoek vinden die al eens door iemand zijn gereden, dan hoef je niet steeds ‘het wiel‘ zelf uit te  vinden!

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.